شناسهٔ خبر: 90814 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۲۸۵ به ۵۰۰ میلیون تن در یک برنامه ۵ ساله/ افزایش سهم ریل در بنادر مطابق با برنامه ششم توسعه/ نقش مهم ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای در بنادر در مسیر توسعه‌ حمل و نقل دریایی

وزیر درجمع وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چرخه تولید و تجارت در بنادر بازرگانی کشور، علی رغم تحریم‌ها و شیوع گسترده کرونا، متوقف نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه همایش سالانه مدیران سازمان بنادر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که حمل ونقل تجاری در بنادر جهان درسال ۲۰۲۰، بر اثر کرونا حدود ۹ و نیم درصد کاهش عملکرد داشته است، کاهش ۱۹ درصدی عملیات در بنادر ایران، علاوه بر تاثیرات کرونا، تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه بوده که امر طبیعی و مثبت قلمداد می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه" جریان سرمایه‌گذاری در بنادر شمال و جنوب کشور، فعال است، افزود: طی ۱۴ سال گذشته، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شده است که عمده آن از سال ۹۵ اتفاق افتاده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، جریان تجارت و اقتصاد در بنادر را درک کرده و شاهد توسعه صادرات ناشی از مشارکت فعال سرمایه‌گذران در زیرساخت و روبناهای بندری هستیم.

اسلامی از اضافه شدن به اراضی پسکرانه‌ای بندری و ساخت بنادر جدید در سواحل مکران به عنوان برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا خبر داد و گفت: هدف‌گذاری کردیم تا ظرفیت بنادر را از ۲۸۵ میلیون تن در سال، طی یک برنامه ۵ ساله و شتابان، به ۵۰۰ میلیون تن در سال ارتقا بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی، توسعه سهم ریلی در بنادر را از دیگر رویکردهای توسعه‌ای در حوزه تجارت دریایی عنوان کرد و گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه، به سهم ریلی در بنادر نیز افزوده می شود تا همزمان با احداث سیلوهای مکانیزه غلات در بنادر، کالاهای اساسی از این پس، بدون دخالت انسانی، به صورت سیستمی، توسط مکنده‌ها از کشتی به سیلوها و از سیلوها به کامیون و در ادامه به دست مصرف کننده برسد.

وی این رویکرد سیستمی شدن جابه‌جایی غلات در بنادر را یک گام مهم در جهت سلامت و امنیت غدایی مردم شریف ایران دانست.

وزیر راه و شهرسازی ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای در بنادر را یکی دیگر از رویکردهای توسعه‌ای در حمل و نقل دریایی برشمرد و توضیح داد: پیش از این کامیون‌ها برای گرفتن نوبت بار و کالا، حدود دو هفته در بنادر می‌ماندند که همراه با مسائل بسیاری بود.

اما هم اکنون این فرایند در بنادر، سیستمی شده و کامیون‌ها با دریافت یک پیامک کلیه مراحل دریافت نوبت و بارگیری کالا و خروج از بندر را طی کمتر از ۲۴ ساعت انجام می دهند.