شناسهٔ خبر: 91041 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد:

وزش باد شدید در تهران و ۸ استان کشور/ سرعت وزش باد در شرق و جنوب شرق ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت/تگرگ و رگبار برف در استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی

وزش باد سازمان هواشناسی نسبت به وزش بادی شدید در تهران و ۸ استان کشور و همچنین بارش برف و تگرگ در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای نسبت به وزش گرد و خاک در تهران و ۸ استان کشور و بارش تکرگ و برف در استان‌های خراسان‌ شمالی و خراسان رضوی، هشدار داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی،  وزش باد شدید و گرد و خاک از امروز عصر ۲۹ اسفند تا پایان شب شنبه ۳۰ اسفند ادامه دارد.  نوع مخاطره، وزش باد شدید (۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت) در مناطق شرق و جنوب شرق کشور وزش باد خیلی شدید با احتمال گردوخاک (بصورت محلی ۵۵ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت) گزارش شده است. همچنین، منطقه اثر باد،  نیمه شرقی کرمان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قم، جنوب و شرق سمنان، جنوب تهران است.

وزش باد شدید در استان‌های اعلام شده سبب کاهش دید، احتمال کاهش کیفیت هوا در شرق و جنوب‌شرق کشور می‌شود و احتمال بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، احتمال آسیب به تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی، می‌شود.

به همین دلیل، محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز با هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی و سایر اقدامات پیشگیرانه، توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین از فعالیت سامانه بارشی از امروز ۲۹ اسفند تا شب شنبه ۳۰ اسفند خبر داد. بر همین اساس، بارش باران گاهی رعدوبرق، کاهش دما و وزش باد نسبتا شدید، احتمال تگرگ، در ارتفاعات رگبار برف در استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان شمالی می‌شود. بارش‌ها موجب افزایش حجم رواناب و احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید در مناطق کوهستانی خواهد شد. از همین رو، توصیه می شود در استان های نامبرده، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه مناطق کوهستانی، آمادگی تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، در نظر گرفته شود.