شناسهٔ خبر: 91164 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی خبرداد:

آسفالت ۱۸۴ کیلومتر از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی همزمان با سال جهش تولید/ پیشرفت ۸۵ درصدی طرح ابرار در استان

جلال‌زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی گفت: در سال ۹۹ که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده بود، عملیات روکش آسفالت ۱۸۴ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اجرای عملیات روکش آسفالت ۱۸۴ کیلومتر از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی در سال ۹۹ که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده بود، خبر داد.

جلال‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری این اداره کل در شاخص های حوزه راهداری در ارزیابی عملکرد داخلی ادارات کل استانی در سال جاری که توسط سازمان مرکزی انجام پذیرفت، اظهار کرد: این اداره کل در سال جهش تولید و در راستای ایجاد شرایط مناسب برای سفر ایمن و همچنین کاهش هزینه‌های استهلاک وسایل نقلیه، ۱۸۴ کیلومتر محورهای استان را روکش تقویتی، ۲۹۹ کیلومتر عملیات حفاظتی، ۴۴ کیلومتر  لکه‌گیری و ۲۵ هزار و  ۹۰۶مترمربع از راه‌های ارتباطی استان توسط راهداران پرتلاش این اداره کل لکه‌گیری و اجرایی شده است.

جلال‌زاده دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث اصلاح و ایمن‌سازی راه‌های شریانی استان گفت: از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب استان در سال‌های قبل تعداد ۱۲ نقطه تا پایان سال گذشته رفع و در سال جاری نیز ۷ نقطه با اجرای عملیاتی نظیر تعریض و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، نصب گاردریل، نیوجرسی، علائم و تابلوهای انتظامی، اصلاح آن انجام شده است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۵ نقطه آن در دست اجرا بوده و مابقی نیز در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز سال آینده رفع خواهد شد.

جلال‌زاده با اشاره به تعمیر و نگهداری پل‌ها ادامه داد: در سال گذشته ۱۴پروژه در حوزه تعمیر و نگهداری پل‌ها و ۶ پروژه ابنیه فنی و تبدیل آبنما پل در  محورها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص برخورداری راه آسفالته به روستای بالای بیست خانوار استان ۹۷ درصد و جهت برخورداری کامل نیاز به احداث ۴۸۹ کیلومتر راه روستایی است، عنوان کرد: خراسان‌جنوبی با وسعت ۱۵۱۱۹۳ کیلومتر مربع دارای ۵۸۸۸ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۶۵۲۲ کیلومتر راه روستای شوسه و خاکی است که درصد برخورداری از راه اسفالته نسبت به طول کل راه‌های استان ۵۱ درصد و میانگین کشوری آن ۵۳ درصد است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در ادامه افزود: اجرای طرح ابرار در استان در قالب ۱۳۷ کیلومتر از محل اعتبارات ملی در ۹ روستا در حال انجام است که از این میزان ۸۵ کیلومتر به اتمام رسیده و مابقی آن با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد در حال انجام است.

وی همچنین همزمان با اجرای این طرح در سال جاری اجرای آسفالت راه روستایی در حدود ۱۶۲ کیلومتر در صورت تامین منابع اعتبار و قیر مورد نیاز قابل انجام خواهد بود.

جلال زاده در ادامه افزود: در دهه مبارک فجر سال گذشته ۳۵ کیلومتر راه روستایی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی و قائم مقام ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افتتاح شد. همچنین در سفری که مقام عالی وزارت به استان داشتند، عملیات اجرایی احداث دو باب نمازخانه بین راهی در کیلومتر ۲۰ محور قاین – بیرجند و کیلومتر ۶۳ محور طبس – اصفهان با برآورد اولیه ۳۰میلیارد ریال و زیربنای ۲۶۰ مترمربع آغاز شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: در جهت نوسازی ماشین آلات راهداری دو دستگاه لودر، یک دستگاه خط‌کش و یک دستگاه تانکر قیر پاش خریداری و بازسازی و تعمیر اساسی موتور، زیربندی و رنگ آمیزی کامل دو دستگاه لودر و بلدوزر با اعتبار هزینه شده ۶۵ میلیارد ریال انجام گرفته است.

جلال زاده در پایان اظهار کرد: خط کشی محورهای مواصلاتی یکی از فاکتورهای مهم ایمنی در جاده هاست که با توجه به سیاست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در جهت ایمنی محورها ،هدایت وسایل نقلیه و آگاهی دادن به کاربران راه بخصوص در شب با دید محدود و کاهش تصادفات همواره جزو اولویت‌های بوده که در همین راستا ۹۸۱ کیلومتر خط‌کشی از محورهای مواصلاتی استان در سال جاری انجام و به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ساماندهی و تعمیرات تابلوهای محدودیت سرعت و تکمیل تابلوهای اطلاعاتی، اخطاری و انتظامی را از اقدامات این عملیات بیان کرد و خاطرنشان‌کرد: ۷۹۵۷ عدد طراحی، ساخت و جانمایی و نصب تابلو در محورهای استان و  بخصوص در مناطقی که از نظر عبور و مرور از حساسیت خاصی برخوردار است با هدف رفع نواقص تابلو و علائم نصب شده و همچنین بهبود وضعیت و ارتقای ایمنی در راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای انجام گرفته است.