شناسهٔ خبر: 91171 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله ۴/۴ نهاوند در گفت‌وگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام شد؛

۵ شهر و ۱۶۰ آبادی تحت‌تاثیر زلزله ۴/۴ نهاوند/وقوع ۳ پس‌لرزه

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ۴/۴ نهاوند را اعلام کرد و بر ارتقای تاب‌آوری شهرها و واحدهای مسکونی در بحران زلزله، تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله‌ای که روز گذشته ۳ فروردین به بزرگی ۴/۴ در عمق ۱۹ کیلومتری و به فاصله ۱۵ کیلومتری نهاوند در استان همدان، ۱۷ کیلومتری اشترینان در استان لرستان و ۲۳ کیلومتری گیان در استان همدان و در فاصله مستقیم ۳۲۱ کیلومتری تهران رخ داد را تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵ شهر با جمعیت معادل ۹۶ هزار و ۱۹۸ نفر و ۱۶۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۹۸ هزار و ۴۸۴ نفر تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفتند، گفت: برای این زمین لرزه خسارتی برآورد نشده و نیز از سوی مسئولان محلی نیز خسارتی گزارش نشده است.

بیت‌اللهی افزود: تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری در اطراف زلزله ۶۷۶۲۳۹ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۹۸۳۵۲ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۷۶۳۵۱ واحد هستند که پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده بروجرد با جمعیت ۲۳۴۹۹۷ نفر است.

به گفته وی، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستائی ۳۶۰۷۳۶ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۹۶۶۷۸ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۴۲۲۰۳ واحد گزارش شده است که پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده ازناو با جمعیت ۵۴۱۱ نفر است.

بیت‌اللهی توضیح داد: جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌ها ۱۰۳۶۹۷۵ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۲۹۵۰۳۰ واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۱۱۸۵۵۴ واحد فاقد اسکلت هستند.

وی گفت: سگمنت‌هائی از گسل اصلی جوان زاگرس  یعنی گسل نهاوند در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۴.۴ نهاوند استان همدان شده است.

بیت‌اللهی افزود: از زمان وقوع تاکنون، تعداد ۳ پسلرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن۳.۸ است.

وی در خصوص لرزه خیزی محدوده زلزله ۴/۴ نهاوند، گفت: بر اساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع ۱ درجه از رومرکز زلزله، زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد ۱۰۴۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۴ (مدت ۱۵ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۴ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۸ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادهای آن مرکز برای مقاوم سازی در آن منطقه از کشور، اعلام کرد: با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله، ارتقاء کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود. همچنین، آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم امر ضروری است.