شناسهٔ خبر: 9119 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندي در نشست شورای برنامه‌ريزی وزارت راه و شهرسازی مطرح كرد:

فرصت دو ماهه برای ثبت اطلاعات حوزه حمل‌و‌نقل در سامانه سبا/ توجه ويژه وزارت راه و شهرسازی به يكپارچگی اطلاعات

کمیسیون راهها با حضور عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی بر ضرورت تكميل فوری اطلاعات سامانه سبا توسط تمامی بخش‌های زيرگروه اين وزارتخانه تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی دكتر عباس آخوندی در نوزدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات سامانه سبا گفت: تمامی سازمان‌های زیرگروه وزارت راه و شهرسازی می‌توانند ظرف دو ماه اطلاعات خود را در سامانه سبا وارد كنند. شركت‌ها و سازمان‌هایی كه سیستم ندارند، نسبت به ورود اطلاعات سیستم و به‌روز کردن آن در سامانه سبا اقدام و مابقی كه دارای سیستم مشابه هستند، با لینك شدن به سامانه سبا اطلاعات خود را به‌صورت سیستمی در سامانه درج و به‌روز كنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیتی كه سامانه سبا در اطلاع‌رسانی شفاف‌ و روند انجام طرح و پروژه‌ها دارد، اظهار كرد: با همكاری سازمان‌ها و شركت‌های وابسته و زیرگروه وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت یك‌سال می‌توان نسبت به رفع مشكلات احتمالی و تكمیل سامانه اقدام کرد. اطلاعات طرح‌ها و پروژه‌های تمامی سازمان‌ها و شركت‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت دو ماه در سامانه سبا قرار می‌گیرد.

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد و حمل‌ونقل كه به‌همراه مدیران كل معاونت خود مسئولیت برگزاری این نشست را برعهده داشت، گفت: سامانه سبا پوسته پوششی در سامانه دستگاه‌ها و سازمان‌ها محسوب می‌شود كه این امكان را برای تمامی سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌کند تا اطلاعات و طرح‌های خود را به‌همراه اسناد به‌گونه‌ای شفاف و روشن در این سامانه قرار دهند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل افزود: باتوجه به لحاظ کردن فرایندهای ابلاغ اعتبار، تخصیص و پرداخت در سامانه سبا گردش مالی حوزه ستادی و ادارات كل استانی از داخل سامانه به‌صورت شفاف قابل رصد كردن است و این آمادگی وجود دارد كه این فرایندها به سازمان‌ها و شركت‌های تابعه وزارتخانه نیز تسری یابد. باتوجه به پیاده‌سازی این فرایندها، ابلاغ اعتبار و تخصیص بودجه و محاسبه مطالبات پیمانكاران در سال‌جاری از طریق سامانه سبا انجام خواهد شد.

امینی تأكید كرد: ارتباط با همه سازمان‌ها و ارایه اطلاعات از سوی سازمان‌ها و مدیران عامل شركت‌های وابسته این امكان را فراهم می‌كند تا یكپارچگی در سطح وزارتخانه ایجاد شود.

وی با اشاره به كافی نبودن همكاری برخی از سازمان‌ها اعلام كرد: شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یكی از شركت‌های وابسته به وزارتخانه است كه ارتباط سامانه كنترل پروژه خود با سامانه سبا برقرار کرده و ۹۰ درصد اطلاعات سامانه خود را به سامانه سبا منتقل کرده است. سایر سازمان‌ها از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی تاكنون ارتباط سیستمی بین سامانه خود و سامانه سبا برقرار نکرده و اطلاعات را به‌طور مستقیم در سامانه وارد می‌كنند.

پیش از صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل، داشبورد مدیریتی سامانه سبا و همچنین فرایندهای ابلاغ و تخصیص اعتبار در سامانه سبا، توسط نمایندگان دفتر تلفیق بودجه، دفتر نظارت و ارزیابی نظام‌های حمل‌ونقل و مركز فاوا برای حاضران در جلسه ارائه شد.

امینی موفقیت این پروژه را به تشكیل فوری شورای راهبری پروژه مذكور وابسته دانست و افزود: نخستین جلسه شورای راهبری در هفته گذشته تشكیل شد و امید است نمایندگان سازمان‌ها كه در جریان ریز جزییات سازمان خود هستند و با حكم مقام عالی وزارت به عضویت شورا در آمده‌اند، در جلسات حاضر شده و به پیشبرد پروژه كمك کنند.

همچنین در این برنامه مدیرعامل شركت حاسب سیستم مشاور پروژه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی، به ارایه گزارشی در مورد پروژه مذكور و پیشرفت آن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی پس از استماع گزارش شركت حاسب سیستم و نقطه‌نظرات حاضران در جلسه گفت: اساساً دنیای جدید، دنیای یكپارچگی است و یكسان‌سازی مفهوم یكپارچگی ندارد. تلاش داریم تا با سازمان‌ها و شركت‌های وابسته زیرمجموعه به تعامل برسیم و در این كار نیز به‌ دنبال دستیابی به یكپارچگی اطلاعات هستیم.

همچنین آخوندی بر توجه مشاور به پیش‌بینی اطلاعات پایه و سیستم‌هایی كه امكان ارزیابی و سنجش شاخص‌های تركیبی بر اساس مكان یا منطقه ممهور را در اختیار مدیران ارشد می‌گذارند، تأكید و خاطرنشان كرد: مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارتباط با شهرداری‌ها و همچنین تعامل با شهروندان از موضوعات بااهمیتی است كه باید مدنظر مشاور پروژه معماری سازمان قرار بگیرد./

نظر شما