شناسهٔ خبر: 91224 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی خبر داد:

تداوم بارش ها در اغلب مناطق کشور/ تردد و اتراق شهروندان در حریم رودخانه‌ها ممنوع است/احتمال رخداد صاعقه و بالاآمدن آب رودخانه‌ها در استان‌های پربارش/خیزش گردوخاک در بیشتر مناطق کشور

طغیان رودخانه خرم رود سازمان هواشناسی از تداوم بارش و کاهش دما در بیشتر مناطق کشور خبر داد و نسبت به احتمال طغیان رودخانه‌ها و همچنین وزش باد شدید در برخی مناطق کشور، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای نسبت به بارش باران و کاهش محسوس دما برای اوایل هفته به منظور پرهیز از اتراق در حریم رودخانه‌ها و همچنین، وزش باد شدید با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق جنوبی و غرب و شمال غرب کشور هشدار داد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی در خصوص فعالیت سامانه بارشی آمده است: شروع فعالیت سامانه بارشی شنبه فروردین است که تا اواخر روز یکشنبه ۸ فروردین تداوم می‌یابد. سامانه بارشی سبب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات بارش برف، رخداد مه، کاهش دید افقی و کاهش محسوس دما، بویژه در اوایل هفته آینده می شود. فعالیت این سامانه بارشی برای روز شنبه ۷ فروردین در گیلان، آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، و یکشنبه ۸ فروردین در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال شرق خراسان رضوی موجب اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، کاهش دید افقی، مه آلودگی، کولاک برف در کوهستان، احتمال بهمن، رخداد صاعقه می‌شود.

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد تا ضمن احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه مناطق کوهستانی، احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم جابجایی عشایر کوچرو، از اتراق در حریم رودخانه‌ها پرهیز کنند.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی افزایش سرعت وزش باد به شکل محلی و نقطه‌ای دیگر رویدادی است که در هفته پیش‌رو برخی نقاط کشور با آن روبه روست. بر همین اساس، از پنجشنبه ۵ فروردین وزش باد آغاز شده که تا یکشنبه ۸ فروردین ادامه خواهد یافت. سرعت وزش باد بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت روز گذشته در استان های خوزستان،ایلام،بوشهر،شمال سیستان و بلوچستان،امروز ۶ فروردین در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خوزستان، بوشهر، شمال فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، قم، البرز، تهران، قزوین، فردا ۷ فروردین در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمان، خوزستان، بوشهر، شمال فارس، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، همدان، و روز یک‌شنبه ۸ فروردین در سمنان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی فارس، کرمان، یزد، اصفهان، قم، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری خیزش گردو خاک را در پی خواهد داشت.

همچنین علاوه بر خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال بهمن در ارتفاعات برفگیر، پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی در این اطلاعیه ، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، عدم پرواز با هواپیماهای سبک، گلایدر و بالگرد و سایر اقدامات پیشگیرانه را توصیه کرد.