شناسهٔ خبر: 91264 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

در هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی اعلام شد:

وزش بادهای شدید با سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در اکثر استان‌های کشور/ احتمال خسارت به تاسیسات شهری و روستایی/ کاهش دید و کیفیت هوا همراه با خیزش شدید گردوخاک در بخش‌های مرکزی کشور

مسدود شدن راه‌ها بر اثر طوفان و گرد و خاک شدید در زهک سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی بابت شرایط جوی احتمالی حاکم بر برخی نقاط کشور اطلاع‌رسانی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی نسبت به شرایط جوی حاکم در برخی از نقاط کشور، اطلاع‌رسانی کرد.

در این اطلاعیه سازمان هواشناسی یکی از هشدارها به هموطنان درخصوص وزش بادهای شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت از ظهر تا اواخر امروز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ است.

این شرایط که براثر افزایش شیو فشاری به وجود می‌آید و بادها لحظه‌ای شدید موقت به شکل نقطه‌ای و محلی است، استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، یزد، سمنان، خراسان رضوی، نیمه شرقی همدان، نیمه شرقی لرستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

براساس پیش‌بینی‌ها اثر این مخاطره جوی می‌تواند بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، خیزش و توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا (بویژه در بخش‌های مرکزی کشور)، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده، کولاک برف در کوهستان های برفگیر باشد.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی بویژه در جنوب کشور و سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله توصیه‌هایی بوده که سازمان هواشناسی در برخورد با این شرایط جوی اعلام کرده است.