شناسهٔ خبر: 91289 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار اردبیل خبر داد

تسریع در روند اجرای زیرسازی قطعات راه‌آهن اردبیل - میانه تا ۲۰ خرداد/ تزریق اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای قطعات مختلف پروژه راه‌آهن اردبیل

راه آهن اردبیل استاندار اردبیل از تزریق اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای قطعات مختلف پروژه راه آهن اردبیل با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک ملی در دو ماه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل روز یکشنبه در جریان بازدید معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی از روند اجرای قطعات مختلف راه آهن اردبیل - میانه افزود: تلاش شده با تزریق اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی در اواخر سال گذشته از محل بانک ملی و منابع عمومی دولت و همچنین با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که تزریق می شود، روند ریل‌گذاری و اجرا بیش از پیش تسریع شود.

وی بیان کرد: با تزریق به موقع اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی در اواخر سال گذشته، هم اکنون پیمانکاران تمام قطعات راه آهن از اولین روز بعد از تعطیلات نوروز مستقر و عملیات اجرا را در پروژه شروع کرده‌اند.

استاندار اردبیل اظهار کرد: در جریان بازدید از تمام قطعات راه آهن اردبیل - میانه صورت جلسه کاری با همه پیمانکاران امضا شد تا بتوانیم با تسریع در روند اجرا زیرسازی را تا ۲۰ خرداد به پایان برسانیم.

بهنام‌جو با اشاره به اینکه تمامی قطعات راه‌آهن در حال اجرا بوده و تا ۲۰ خرداد ماه زیرسازی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: در سه قطعه از قطعات راه‌آهن به دلیل جایگزین شدن پیمانکار جدید و همچنین سختی کار در منطقه زیرسازی تا مرداد ماه انجام می‌شود.

استاندار اردبیل با اشاره به انجام ریل‌گذاری ۵۲ کیلومتر از مسیر راه آهن،اظهار کرد: با توجه به عدم ورود ریل از خارج از کشور، ریل‌های تولیدی  داخل کشور  خریداری  شده و با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته سهمیه استان برای اختصاص ریل افزایش می‌یابد.

بهنام‌جو به بازدید از ایستگاه‌های در حال اجرای راه آهن اشاره کرد و افزود: اجرای ایستگاه اصلی راه‌آهن اردبیل با بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: سه ایستگاه دیگر به غیر از ایستگاه اصلی راه‌آهن اردبیل در حال اجرا بوده که یک ایستگاه تا خرداد ماه و ۲ ایستگاه دیگر تا مرداد ماه تکمیل می شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی هم در این بازدید از انجام ۸۸ درصد از زیرسازی پروژه راه آهن اردبیل خبر داد.

عباس خطیبی بیان کرد: پروژه راه‌آهن اردبیل ، جزو سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است و تلاش می‌کنیم با ایجاد شرایط مناسب در سال‌جاری هم به اجرای این پروژه شتاب دهیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته با وجود محدودیت و تنگناهای مختلف، اقدامات زیر سازی و ریل گذاری این پروژه انجام شد و در تداوم کار برنامه‌ریزی مالی و اجرایی برای ادامه روند این پروژه با حضور پیمانکاران و بازدید میدانی از تمام قطعات انجام شده و تلاش می کنیم شرایط مناسبی را برای ادامه اجرا فراهم کنیم.

خطیبی با اشاره به ریل گذاری بیش از ۵۱ کیلومتر از پروژه راه‌آهن اردبیل گفت: ایستگاه اول راه آهن اردبیل نیز بالای ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا خرداد ماه تکمیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات و ایجاد شرایط مساعد، کار اصلی پروژه در شش ماهه اول سال به ثمر برسد.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و عملیات آن پس از سال‌ها توقف در دولت تدبیر و امید آغاز شد.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی در این پروژه در حال احداث است و علاوه بر آن در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.