شناسهٔ خبر: 91376 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی اعلام شد:

خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا از فردا تا شنبه/ احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی/ خودداری از پرواز با هواپیماهای سبک

طوفان شن در محور اصفهان_نایین سه راهی فساران سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی بابت شرایط جوی احتمالی حاکم بر برخی نقاط کشور اطلاع‌رسانی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی نسبت به شرایط جوی حاکم در برخی از نقاط کشور، اطلاع‌رسانی کرد.

در این اطلاعیه سازمان هواشناسی یکی از هشدارها به هموطنان درخصوص وزش بادهای شدید از فردا (پنج‌شنبه)  تا شنبه چهاردهم فروردین ۱۴۰۰ است.

این شرایط که براثر افزایش شیو فشاری به وجود می‌آید و بادها لحظه‌ای شدید موقت به شکل نقطه‌ای و محلی است، روز پنج‌شنبه؛ كردستان، همدان، غرب اصفهان، جنوب ايلام، شرق خراسان جنوبي، شرق سيستان و بلوچستان، شمال تهران، شمال البرز، شمال قزوين، مرکزي، زنجان، جنوب آذربايجان غربي، جنوب آذربايجان شرقي، روز جمعه؛ آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، قزوين، البرز، كردستان، كرمانشاه، لرستان، همدان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، نیمه غربی اصفهان، نیمه شمالی فارس، شمال تهران و روز شنبه؛ خراسان رضوي، خراسان جنوبي، يزد، اصفهان، نیمه شمالی كرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، مرکزي، نیمه شرقی لرستان، كردستان، سمنان، جنوب خراسان شمالي، تهران، البرز، قزوين، قم، همدان و نیمه جنوبی اردبيل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

براساس پیش‌بینی‌ها اثر این مخاطره جوی می‌تواند باعث خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی و احتمال شکستن درختان فرسوده باشد.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، عدم پرواز با هواپیماهای سبک، گلایدر و بالگرد و سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله توصیه‌هایی بوده که سازمان هواشناسی در برخورد با این شرایط جوی اعلام کرده است.