شناسهٔ خبر: 91391 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت

ورود اولین کشتی کالای اساسی به چابهار در ۱۴۰۰/سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی در بندر شهیدرجایی/ تخلیه و بارگیری ۴۵ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر در سال ۹۹/ تصویب لایحه تشکیل دادگاه دریایی

نماهایی از فعالیت های بندری در بندر امام خمینی(ره) ورود اولین کشتی کالای اساسی در سال جدید به بندر چابهار و تصویب لایحه تشکیل دادگاه دریایی و تقدیر از عملکرد سازمان بنادر در توسعه متوازن بنادر هرمزگان از اهم اخبار در حوزه حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت، هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخباری که در هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ در حوزه بنادر ودریانوردی به وقوع پیوست به شرح زیر است:

ورود اولین کشتی حامل کالای اساسی در سال جدید به بندر چابهار

معاون امور ‌بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود اولین کشتی حامل کالای اساسی در سال جدید به بندر چابهار خبر داد. حسین شهدادی معاون امور ‌بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود اولین کشتی حامل کالای اساسی در سال جدید به بندر چابهار خبر داد و اظهار داشت:این کشتی که حامل ۶۵ هزار تن گندم وارداتی است، چهارم فروردین ماه در بندر چابهار پهلوگیری و بلافاصله عملیات تخلیه محموله مذکور جهت انتقال به بازارهای هدف داخلی آغاز شده است. (ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)

انتخاب نماینده ایران به عنوان رییس کمیسیون همکاری بین الملل انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی (پیانک)

در هشتاد و چهارمین اجلاس شوراهای انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی (پیانک) ، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان رئیس کمیسیون همکاری بین‌الملل این انجمن انتخاب شد. هشتاد و چهارمین اجلاس شوراهای انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی(PIANC)با حضور نمایندگان همه کشورهای عضو، چهار فروردین ماه ۱۴۰۰ و با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد. در این اجلاس با توجه به فعالیت‌های شاخص، سوابق و تجارب ارزشمند محمدرضا اله‌یار؛ معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه مهندسی و مدیریت سواحل، بنادر و به ویژه مناسبات بین‌الملل و نیز برگزاری موفق همایش دو سالانه بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS) و جایگاه ویژه این همایش در منطقه و در سطح بین الملل، برنامه‌های پیشنهادی وى و سایر نامزدهاى کشورهای عضو انجمن بررسی که در پایان با اکثریت آرا به عنوان رییس کمیسیون همکاری بین‌الملل پیانک انتخاب و طی حکمی این سمت با امضای رییس و دبیر کل انجمن ابلاغ شد‌.(ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)

سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی بخش غیردولتی در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح مهمترین اهداف دریایی و بندری این استان در سال ۱۴۰۰ گفت: جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.علیرضا محمدی کرجی‌ران در رابطه با مهم‌ترین اهداف دریایی و بندری هرمزگان در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال از اهداف منطقه ویژه بندری شهیدرجایی در سال جاری است. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی با هدف افزایش میزان جذب سرمایه‌گذاری تجمیعی بخش غیردولتی در بندر شهید رجایی به میزان ۵۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال دنبال می‌شود. (ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)

تخلیه و بارگیری ۴۵ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر در سال ۹۹

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر در تشریح مهمترین اقدامات این اداره کل در سال ۱۳۹۹، از تخلیه و بارگیری ۴۵ میلیون تن کالا در این مدت در بنادر این استان خبرداد. سیاوش ارجمندزاده درباره اهم اقدامات بندری و دریایی بوشهر در سال گذشته، اظهار داشت: در این مدت ۴۵ میلیون تن کالا نفتی و غیرنفتی در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است که از این میزان ۱۰ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۴۴۶ تن مربوط به بخش غیر نفتی و ۳۴میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۹۵ تن مربوط به بخش نفتی است. (ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)

عملکرد قابل تقدیر سازمان بنادر در توسعه متوازن بنادر کوچک و بزرگ در هرمزگان

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه متوازن بنادر کوچک و بزرگ هرمزگان را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: ایجاد یک بندر بزرگ تجاری، نشانگر نگاه عمرانی این سازمان در توسعه سواحل مکران است. حضرت حجت اسلام والمسلمین عبادی زاده در بازدید از بندر شهید رجایی با بیان اینکه توجه ویژه به توسعه بنادر کوچک هم راستا با توسعه بنادر بزرگ اقدامی قابل تقدیر از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی است، تصریح کرد: تقویت و توسعه بنادر کوچک می تواند ضمن رونق بخشی به معیشت بومیان منطقه زمینه آبادانی و عمران استان را فراهم کند. (ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)

لایحه تشکیل دادگاه دریایی تصویب شد

جلسه هیئت وزیران روز چهارشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار و در این جلسه «لایحه تشکیل دادگاه دریایی» به تصویب اعضا رسید. در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل دادگاه های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی و نیز ضرورت پیش بینی زیرساخت های قانونی لازم جهت حل و فصل اختلافات تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی، «لایحه تشکیل دادگاه دریایی» جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی، به تصویب دولت رسید. (ادامه این خبر را می‌توانید اینجا مشاهده کنید)