شناسهٔ خبر: 91402 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

در هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی اعلام شد:

وقوع رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در اکثر مناطق کشور/ وزش باد خیلی شدید با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت/ بارش برف و رخداد مه در ارتفاعات

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی بابت شرایط جوی احتمالی حاکم بر برخی نقاط کشور اطلاع‌رسانی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در هشداری در سطح نارنجی نسبت به شرایط جوی حاکم در برخی از نقاط کشور، اطلاع‌رسانی کرد.

در این اطلاعیه سازمان هواشناسی یکی از هشدارها به هموطنان درخصوص وزش بادهای شدید تا خیلی شدید (سرعت متوسط بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر برساعت) و وقوع  رگبار باران، رعدوبرق در اکثر مناطق  و بارش برف و رخداد مه در ارتفاعات کشور است.

این شرایط که براثر افزایش شیو فشاری به وجود می‌آید و بادهای لحظه‌ای شدید موقت به شکل نقطه‌ای و محلی است، امروز جمعه در نوار غربی آذربایجان غربی، جنوب کردستان، شرق کرمانشاه، لرستان، همدان، نیمه شمالی مرکزی، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، البرز، نیمه شرقی قزوین، نیمه شمالی تهران و نوار غربی اصفهان خواهد بود.

این رویداد شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کردستان، شمال غرب کرمانشاه، زنجان، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان، ارتفاعات استان های قزوین، البرز ، تهران و سمنان رخ خواهد داد.

یکشنبه نیز این پدیده را در نیمه شرقی خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات مازندران شاهد خواهیم بود.

براساس پیش‌بینی‌ها اثر این مخاطره جوی بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، خیزش و توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده، کولاک برف در کوهستان‌های برفگیر است.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی بویژه در جنوب کشور و سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله توصیه‌هایی بوده که سازمان هواشناسی در برخورد با این شرایط جوی اعلام کرده است