شناسهٔ خبر: 91446 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی خبر داد:

هشدار نسبت به وزش باد ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تهران و ۱۲ استان کشور/احتمال خسارت به تاسیسات شهری و روستایی وجود دارد/لغو فعالیت‌های کوهنوردی و پروازهای سبک

وزش باد سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای نسبت به وزش باد شدید با سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تهران و ۱۲ استان کشور طی امروز و فردا هشدار داد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای نسبت به بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید در شمال‌شرق کشور و همچنین افزایش سرعت وزش باد بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق مرکزی و شمال‌شرق کشور، هشدار داد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی تشدید فعالیت سامانه بارشی برای امروز شنبه ۱۴ فروردین گزارش شده است که تا اوایل وقت فردا ۱۵ فروردین ادامه خواهد یافت. این سامانه بارشی سبب بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در نیمه شمالی خراسان رضوی می‌شود. فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی موجب آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها به ویژه در شمال‌شرق خراسان‌رضوی، لغزندگی جاده‌ها خواهد شد.

سازمان هواشناسی بر بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان مانند شهرداری‌ها و غیره،توصیه کرد.

همچنین سازمان هواشناسی دیگر مخاطره امروز و روزهای آتی را افزایش شیو فشاری برشمرد. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی این مخاطره از امروز ۱۴ فروردین آغاز و تا یکشنبه ۱۵ فروردین ادامه دارد. این سامانه وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را موجب می‌شود که وزش باد شدید با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز به شکل نقطه‌ای و محلی نیز، محتمل است.

وزش باد شدید تا خیلی شدید برای امروز ۱۴ فروردین در استان‌های اصفهان، قم، نیمه جنوبی تهران، سمنان، خراسان‌رضوی، نیمه شمالی خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، مرکزی و چهارمحال و بختیاری، و روز یکشنبه ۱۵ فروردین در جنوب خراسان جنوبی، شمال سیستان‌و‌بلوچستان، شرق کرمان موجب بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، خیزش و توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده می‌شود.

سازمان هواشناسی در این اطلاعیه بر محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی و سایر اقدامات پیشگیرانه، توصیه کرد.