شناسهٔ خبر: 91502 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد:

ضرورت ساماندهی محله اسماعیل‌آباد قم

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: وضعیت محله اسماعیل آباد، زیبنده شهر قم نیست و ساماندهی آن بر اساس منابع موجود یک ضرورت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، حسن صبوری در نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با استاندار قم با اشاره به نابسامانی و نابهنجاری محله اسماعیل آباد قم، احیای آن را امری لازم عنوان و اظهار داشت: محله اسماعیل آباد در منطقه ۵ شهرداری قم و جنب ریل راه آهن واقع است که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال قبل توسط برخی مهاجران و به شکل غیرقانونی تصرف شده و آخرین برآوردها نشان می دهد که ۹۰۲ نفر جمعیت شامل ۱۷۹ خانوار و ۱۱۱ قطعه ساختمانی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ۲۲ درصد ساکنان این محله را ایرانی و ۷۷ درصد را اتباع خارجی عمدتا از افغانستان اعلام کرد و یادآور شد: آمارگیری از این محله بیانگر آن است که ۲۱ درصد ساکنان دارای شغل و ۶۹ درصد آنان فعالیتی ندارند، ضمن آن که ۶۳ درصد ساکنان نیز دارای سواد هستند.

صبوری ادامه داد: ۱۱۱ قطعه ساختمانی و ۹ معبر خاکی در این محله وجود دارد، ضمن آن که محله اسماعیل آباد تنها دو واحد تجاری شامل یک نانوایی و یک سوپرمارکت دارد.

وی درباره وضعیت آب، برق و گاز محله نیز گفت: برخی از ساکنان دارای آب و برق غیرمجاز هستند، ضمن آن که این محله از گاز شهری بهره‌مند نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه وضعیت این محله بویژه در مسیر زائران مسجد مقدس جمکران، چهره خوشایندی ندارد، تصریح کرد: ساخت برخی از قطعات مسکونی با استفاده از مصالح بازیافتی، تراکم نامناسب جمعیت، برخی آسیب‌های اجتماعی و همچنین بحران بهداشت و درمان بویژه با توجه به جمع آوری پسماند و رهاسازی فاضلاب در محله و همچنین وجود کارخانجات لاستیک و چسب در اطراف آن، وضعیت نامناسب و نابهنجاری را ایجاد کرده است. 

وی تصریح کرد: در این خصوص امیدواریم با همت همه دستگاه‌های اجرایی مسئول در این موضوع و البته همراهی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ساماندهی این محله از قم هرچه سریع‌تر مورد دقت نظر قرار گیرد و به سرانجام برسد.