شناسهٔ خبر: 9152 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت مترو تهران خبر داد:

بهره‌برداری مترو مهرآباد تا پایان شهریور/ پیشرفت ۸۲ درصدی متروی فرودگاه امام/ طراحی قطارهای مترو مهرآباد متفاوت از قطارهای شهری

هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه از بهره‌بردای مترو فرودگاه مهرآباد تا پایان شهریور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هابیل درویشی صبح امروز دوشنبه ۱۵ تیرماه در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت اتصال خط مترو تهران به دو فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد، گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو در کلانشهر تهران در حال ساخت است که ۱۰۰ کیلومتر از آن به خط مترو درون شهری اختصاص دارد و بخشی از آن مربوط به اتصال فرودگاه مهرآباد به خط مترو است.

وی با بیان اینکه طول خط مترو فرودگاه مهرآباد دو کیلومتر است که با چهار ایستگاه طراحی شده است گفت: خط چهار مترو از شرق تهران آغاز می شود و با عبور از میدان آزادی به ایستگاه ارم سبز متصل می‌شود٬ متروی فرودگاه مهرآباد از اولین ایستگاه بعد از میدان آزادی منشعب و به فرودگاه مهرآباد متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: مسافران از فرودگاه مهرآباد می‌توانند بلافاصله بدون تردد در سطح خیابان وارد مترو شوند. طراحی قطارهای مترو فرودگاه مهرآباد متفاوت از سایر قطارهای شهری است و توسط کارخانه واگن‌سازی ساخته می‌شود که در حال حاضر این قطار آماده است.

درویشی افزود: همزمان با ساخت واگن عملیات ساخت این خط مترو با دو شیفت کاری در حال انجام است؛ حفر تونل‌ها و نصب سازه‌های ایستگاه‌ها به پایان رسیده و از ابتدای آغاز عملیات اجرایی مترو فرودگاه مهرآباد تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون عملیات در بخش نازک‌کازی و نصب تجهیزات است.

وی با بیان اینکه امیدواریم خط مترو فرودگاه مهرآباد تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری برسد، گفت: قطارهای این مسیر قابلیت تردد با لوکوموتیو ران و بدون لوکوموتیو ران را دارند.

دوریشی، اظهار کرد: هزینه احداث پروژه مترو فرودگاه مهرآباد ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که شهرداری تهران آن را تامین کرد و با وجود مشکلات مالی، این پروژه را به طور ویژه دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه ایستگاه‌های مقابل ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد ساخته شده است، گفت: طوری برنامه‌ریزی شده که با ایجاد ایستگاه در داخل ترمینال‌ها مسافران بلافاصله بعد از پیاده شدن از هواپیما بتوانند از داخل سالن وارد مترو شوند همچنین به طور مستقیم از مترو به داخل ترمینال‌ها دسترسی داشته باشند.

وی افزود: با راه‌اندازی مترو فرودگاه مهرآباد روزانه ۳۰ هزار نفر در فاز اول جا به جا می‌شوند.

درویشی از اتصال مترو تهران به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون ۸۲ درصد بوده که تکمیل آن نیازمند تامین اعتبار توسط دولت است. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه در دولت قبل ۱۲۰ میلیارد تومان برای خط مترو فرودگاه امام خمینی اعتبار اختصاص یافته بود، گفت: برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است و با توجه به اینکه اعتبار آن باید از طرف دولت تامین شود، در صورت تامین بودجه در ۶ ماه کاری به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه از حرم مطهر تا فرودگاه بین‌المللی امام(ره) و فاز دوم آن نیز از این فرودگاه تا پرند خواهد بود.

درویشی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۱۸ کیلومتر از مترو فرودگاه امام ریل‌گذاری شده است، گفت: با تکمیل خطوط مترو تهران در سال ۵۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود./

نظر شما