شناسهٔ خبر: 91695 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار هواشناسی سطح نارنجی

وزش باد شدید، نفوذ هوای سرد و بارش تگرگ در برخی نقاط کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار نارنجی، نسبت به وزش باد شدید، نفوذ هوای سرد و بارش تگرگ در برخی نقاط کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار کشاورزی با سطح نارنجی، نسبت به ورود سه سامانه هوایی اخطار داد. 

بر اساس این هشدار، سامانه اول باعث افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید شده، و از بعداز ظهر جمعه ۲۰ فروردین تا اواخر وقت یکشنبه ۲۲ فروردین ادامه خواهد داشت. 

مخاطره این سامانه باد شدید(سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت)  و وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه ای است و منطقه اثر آن در روز جمعه خوزستان، ایلام، اردبیل، گیلان، در روز شنبه  خوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، و در روز یکشنبه کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان خواهد بود. 

این سامانه ممکن است منجر به خسارت به گلخانه ها و احتمال شکستن نهال ها و شاخه های درختان شده و به همین خاطر و توصیه می‌شود استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد ، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، محافظت از صیفی جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین - جمع آوری شاخه های هرس شده از کف باغ مدنظر قرار گیرد.

نفوذ هوای سرد و کاهش دما نشانه سامانه دوم است که از اوایل وقت یکشنبه ۲۲ فروردین شروع شده و تا اواخر وقت دوشنبه ۲۳ فروردین ادامه خواهد داشت.

این سامانه روز یک شنبه باعث کاهش ۵ تا ۸ درجه دما در آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و روز دوشنبه باعث کاهش ۴ تا ۶ درجه دما در آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، کردستان، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی خواهد شد و احتمال سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی در اثر این سامانه می‌رود. بنابراین توسیه می‌شود استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما،  محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مالچ پاشی در سطح باغات ، کنترل سرما قبل از تورم جوانه ها، از طریق مبارزه با باکتری های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش ها، تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر و استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما در مناطق سردسیر مدنظر قرار گیرد.

در نهایت سامانه سوم که از اوایل وقت یکشنبه شروع شده و تا اواخر وقت دوشنبه ادامه خواهد داشت، باعث تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال بارش تگرگ در مناطق  آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران، اصفهان شده و احتمال خسارت به محصولات باغی در مرحله گلدهی را در پی خواهد داشت.
توصیه‌ها در مورد این سامانه شامل محافظت از باغات بخصوص بادام و گردو در برابر تگرگ با نصب سایه بان، جمع آوری نهاده های کشاورزی و انتقال به انبار، قرار دادن ماشین الات کشاورزی در مکان های مسقف، بسته نگه داشتن دریچه های تهویه هوای گلخانه ها و محافظت از مزارع در برابر تگرگ می‌شود.