شناسهٔ خبر: 91725 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تا پایان دولت تدبیر و امید انجام خواهد شد؛

بسته شدن پرونده مسکن مهر مازندران

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران ضمن تشریح اجرای پروژه های مسکن استان از بسته شدن پرونده مسکن مهر این استان تا پایان دولت تدبیر و امید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(مازندران)،  ساخت و تکمیل ۲۸ هزار و ۸۷۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت، نمادی از تلاش دولت تدبیر و امید برای خانه‌دار شدن مردم مازندران و گره‌گشایی از طرح‌های بر زمین مانده استان است تا کام خانواده‌های مازنی را با صاحبخانه شدن شیرین کند.

سید عباس رهگشای معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان مازندران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: پروژه های مسکن مهر در ۲ قالب ساخت مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس حوزه پیگیری و ساخت واحدها در هر یک از این قالب ها بر عهده یک دستگاه به عنوان متولی امر قرار گرفت .

وی گفت: متولی ساخت مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان ها بوده و اقدامات و بسترهای لازم برای انجام این مهم از جمله تامین زمین دولتی ، فراهم کردن زیرساخت های بهداشتی، ثبت نام و پرداخت تسهیلات با کارمزد پائین را این نهاد انجام داده است

معاون مسکن و ساختمان یادآور شد: در استان مازندران سهمیه مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۵۷ هزار و ۳۵۱ واحد بود که از این تعداد ۴۳ هزار واحد در قالب مسکن مهر خود مالک هستند یعنی اینکه افراد با داشتن زمین برای ساخت از تسهیلات مسکن مهر با کارمزد پایین برخوردار می شدند.

تا قبل از سال ۱۳۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۲۵ هزار و ۱۵۷ واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل متقاضیان گردید و بدین نحو این تعداد خانوار صاحبخانه شدند

مسکن بخش زیادی از پروژه های مسکن مهر به دلایل مختلف، مشکلات اجرایی، مدیریت ناصواب تعاونی ها، عدم تامین آورده متقاضیان، گرانی مصالح و تامین زیر ساخت های لازم از قبیل فاضلاب قرار گرفت به طوری که تاخیر و تعلل در اجرای برخی از این طرح ها به حدود یک دهه رسید

وی در ادامه گفت: پروژه های مسکن مهر میارکلای ساری ، چالوس ، رامسر از آن جمله پروژه هایی هستند که در روند اجرا با تاخیر و تعلل مواجه شدند و چشم انتظاری حدود ۱۰ ساله را برای متقاضیان خود به همراه داشتند.

باز شدن گره کور مسکن مهر سارویه (میارکلا )

مسکن مهر سارویه ( میارکلا) در ساری را می توان نمادی از این پروژه های گره خورده نام برد که کلنگ اجرای پروژ ۲ هزار و ۸۰۰ واحدی در زمینی به وسعت حدود ۱۹ هکتار در ۸۵ بلوک ۱۰ طبقه‌ای در سال ۱۳۸۸ به زمین زده شد و طی قراردادی با ۲۳ تعاونی و پیمانکار قرار بود خانه ها طی ۲۴ ماه تکمیل و تحویل متقاضیان شود اما در عمل این امر محقق نشد .

با حضور مهندس اسلامی در راس وزارت راه و شهرسازی، پیگیری مسکن مهر با جدیت در دستور کار قرار گرفت و اجرای این پروژه تسریع یافت به طوریکه مدیر کل راه و شهرسازی مازندران پیشتر نیز از عملی شدن این مهم خبر داد .

وی تصریح کرد:  طرح آبرسانی شامل حفر و تجهیز یک حلقه چاه با آبدهی ۴۵ لیتر در ثانیه، احداث خط انتقال آب به طول ۹ و نیم کیلومتر، احداث مخزن بتنی به حجم ۲ هزار متر مکعب ، احداث ایستگاه پمپاژ، احداث شبکه توزیع آب به طول چهار کیلومتر بوده است.

عملیات آبرسانی به این پروژه مسکن مهر سال ۹۱ آغاز شد تا اینکه سال گذشته با صرف هزینه ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال به سرانجام رسید.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز با اشاره به مشکلات پیش رو برای اجرای مسکن مهر میارکلا که موجب سالها توقف در اجرای این طرح شده بود، گفت : این پروژه جز پروژه های مهم و با تعداد بالای متقاضی به شمار می رود که رفع مشکلات پیش روی ساخت و اجرای این طرح جز برنامه های اولویت دار و مهم به شمار می رود

سید عباس رهگشای افزود: ایجاد شبکه خدمات زیربنایی و شبکه سیستم دفع فاضلاب و تخلف مالی تعدادی از تعاونی ها و پیمانکاران، تعلل برخی متقاضیان در تامین آورده مالی و ... باعث شده بود تا این کار با تعلل انجام شود اما با رفع این مسائل اجرای پروژه تسریع یافت به طوریکه هم اکنون حدود یک هزار واحد تحویل داده شده و مابقی واحدهای مسکونی این پروژه، انشالله تا پایان دولت تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می شود .

مسکن مهر چالوس و پایان یک راه ۱۰ ساله ساخت 

مسکن مهر چالوس یکی از دیگر از پروژه هایی بود که بدلایلی توقف چندین ساله را پشت سر گذاشت تا در دولت تدبیر و امید به سر و سامانی رسید  این پروژه در آبان ماه سال ۱۳۸۹ در قالب مجتمع ۶۱۲ واحدی در چالوس آغاز شد و مشابه سایر پروژه های مسکن مهر برنامه ۲ ساله برای تکمیل و تحویل واحدها برنامه ریزی شده بود.

عملیات ساخت این مجتمع نیز با مشکلاتی همچون خلف وعده پیمانکار، کم کاری متقاضیان در پرداخت به موقع سهم آورده خود روبرو بوده، همچنین گرانی های یکباره مصالح ساختمانی، کمبود نقدینگی برای خرید انشعابات آب ، برق ، گاز و فاضلاب و نیز وقفه در اجرای طرح های زیر ساختی از دیگر مشکلات چندین ساله این پروژه بود .

بنا به گفته معاون مسکن مازندران پروژه مسکن مهر چالوس علاوه بر مشکلات خلف وعده پیمانکار ، گرانی مصالح با دغدغه ای به عنوان فاضلاب مواجه بود که با تلاش های صورت گرفته طی سالهای اخیر بیشتر این مشکلات برطرف شده است

وی افزود: با این اقدامات صورت گرفته پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده این پروژه به صورت کامل به بهره برداری برسد و تمامی متقاضیان این پروژه صاحبخانه شوند .

 رهگشای همچنین از برطرف شدن مشکلات پیش روی اجرای طرح های مسکن مهر در بهشهر و رامسر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این پروژه ها نیز تا پایان دولت به بهره برداری می رسد