شناسهٔ خبر: 91801 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی هواشناسی

احتمال وزش باد بسیار شدید/ خطر رگبار و رعد‌وبرق

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی با صدور یک اعلامیه با سطح نارنجی نسبت به احتمال وزش باد بسیار شدید و وقوع رعد‌وبرق در برخی نقاط کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی، نسبت به ورود دو سامانه هوایی به کشور اطلاع‌رسانی کرد. بر اساس این هشدار، سامانه اول که باعث تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های همرفتی می‌شود، ظهر یکشنبه وارد چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی شده و اوایل وقت دوشنبه ۲۳ ام از این مناطق خارج می‌شود. 

نوع مخاطره این سامانه شامل رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد رخداد تگرگ و وزش باد شدید موقتی است که ممکن است باعث جاری شدن آب در مسیل‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه ها، برخورد صاعقه، آسیب به سازه های موقت و لغزندگی جاده‌ها شود. بنابراین توصیه می‌شود پرهیز از سفرهای غیر ضروری برون شهری، بویژه در مناطق کوهستانی، بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان مانند شهرداری‌ها و غیره و عدم صعود به ارتفاعات و جابجایی عشایر کوچ رو و چرای دام در مسیل‌ها مدنظر قرار گیرد.

افزایش شیو فشاری و تشدید ناپایداری همرفتی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از جمله ویژگی‌های دوم است که ظهر یک‌شنبه ۲۲ ام وارد کشور شده و اواخر همین روز خارج می‌شود.

این سامانه که منطقه اثر آن  آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم است، باد شدید (سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت) وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه ای ، و خیزش گردو خاک به دنبال دارد و ممکن است موجب  توفان و خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی و شکستن درختان شود.

بنابراین توصیه می‌شود شهروندان نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی اقدام کنند.