شناسهٔ خبر: 91856 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اداره فدرال هوانوردی برای بررسی ۷۷۷‌ها امریه صلاحیت پروازی صادر کرد

دردسر جدید برای بویینگ/ ۷۷۷‌ها در صف وارسی

بویینگ 777 اداره فدرال هوانوردی آمریکا به تازگی یک امریه صلاحیت پروازی برای وارسی هواپیماهای بویینگ ۷۷۷ صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده آمریکا ﴿FAA) به تازگی یک امریه صلاحیت پروازی (AD) در مورد خانواده محبوب بویینگ ۷۷۷ صادر کرده است. در این امریه از کاربران بویینگ ۷۷۷ خواسته شده است که این هواپیما را برای یافتن آسیب‌های احتمالی به پرچ‌های هواپیما واررسی کنند. این اتفاق پس از آن رخ داد که مشخص شد برخی از پرچ‌ها در برخی از بویینگ‌های ۷۷۷ سر خود را از دست داده‌اند.

سایت «سیمپل فلایینگ» در این رابطه نوشت: اداره فدرال هوانوردی آمریکا مهلتی را تا تاریخ ۲۵ مه برای دریافت پیشنهادات در مورد این امریه صلاحیت پروازی مشخص کرده است. گزارشی که موجب صدور این امریه شد، در مورد یک فروند بویینگ ۳۰۰-۷۷۷ نوشته شده بود، اما بعدتر مشخص شد که مشکل از دست رفتن سر پرچ‌ها در چهار فروند دیگر از این تایپ و یک فروند ۲۰۰-۷۷۷  بازنشسته نیز دیده شده است.

بر این اساس، به تمام کاربران هواپیمای پهن‌پیکر بویینگ ۷۷۷ پیشنهاد شده که برای یافتن این مشکل، هواپیماها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که شرایط پرچ‌های بدنه بدتر نشده است. شرکت بویینگ نیز در بررسی‌های خود یافته است که پرچ‌های مورد نظر برای «محیط پیچیده بارگیری تنش» ناکافی بوده که این امر به ترک خوردن و آسیب دیدن پرچ‌ها منجر شده است. 

اف‌ای‌ای در امریه صلاحیت پروازی خود آورده است که این آسیب می‌تواند باعث از دست رفتن سیستم هیدرولیک هواپیما در ناحیه ترمز ارابه فرود شود.

این اولین بار نیست که بویینگ در سال جاری میلادی با چنین دردسرهایی مواجه می‌شود. چندی پیش پس از انفجار موتور یک فروند بویینگ ۷۷۷ بر فراز شهر دنور در ایالت کلورادو، تمام ۷۷۷هایی که از موتور پرات‌اندویتنی PW۴۰۰۰ برای تامین تراست بهره می‌برند، برای انجام وارسی‌های ایمنی زمینگیر شدند.

همچنین اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده آمریکا به تازگی یک امریه صلاحیت پروازی برای خانواده بویینگ ۷۳۷ مکس صادر کرده که در آن از کاربران این هواپیما خواسته یک واحد جدید سنجش میزان سوخت (FQPU) در هواپیما نصب کنند. بویینگ ۷۳۷ مکس پیشتر نیز به دلیل نقص طراحی و ایراد در سیستم افزایش ویژگی‌های مانور (MCAS) که موجب دو سانحه مرگبار شده بود، به مدت دو سال زمینگیر بود و مدت زیادی نیست که توانسته است مجددا اجازه پرواز را در برخی کشورها کسب کند.