شناسهٔ خبر: 91857 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نخستین نشست شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۰ عنوان شد

مروری بر فعالیت‏‌های شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در سال گذشته/ برگزاری ۱۰۱ جلسه با ۹۵ موضوع در کمیته‏‌های شش‏گانه ذیل شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران

برگزاری دهمین جلسه شورایعالی شهرسازی ومعماری ایران در نخستین نشست شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۰، مروری بر فعالیت‏های شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران و متعلقات آن در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نخستین نشست شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در مورخ ۲۳ فروردین‌ ۱۴۰۰، مروری بر فعالیت‏‌های شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران و متعلقات آن در سال ۱۳۹۹ ارائه شد.

 اعضا و مسئولان مربوطه در این نشست با توجه به اوج‏‌گیری بیماری کرونا به طور ویدئو کنفرانس حضور یافتند.

بر اساس مطالب عنوان شده در این نشست؛ در سال ۱۳۹۹ با وجود محدودیت‏‌های ناشی از همه‏ گیری کرونا ۱۰۱ جلسه با ۹۵ موضوع در کمیته‏‌های شش‏گانه ذیل شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران با رعایت تمام پروتکل‏‌های بهداشتی برگزار شد و تلاش شد اکثر موضوعات ارجاعی در صحن شورای‏عالی با اخذ نظریه کارشناسی یکی از کمیته‏‌های فنی همراه باشد.

عملکرد کمیته‏‌ها به تفکیک شامل ۷۱ جلسه با ۷۵ موضوع در کمیته فنی یک (طرح جامع، مغایرت اساسی و...) و کمیته انطباق مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان‏‌ها (تشخیص انطباق و یا عدم انطباق طرح شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر با سیاست‏‌های شورای‏عالی)، کمیته فنی ۳ (معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش) طی ۱۰ جلسه با ۸ موضوع، کمیته فنی ۴ (بررسی کلیه ضوابط و مقررات سیاست‌ها و احکام فرادستی) طی ۸ جلسه با ۴ موضوع و کمیته فنی ۵ (بررسی ­و تصویب طرح­‌های ناحیه‌­ای، منطقه­‌ای، مجموعه شهری و تعیین تکلیف طرح­‌های جامع کلان‌شهرهای کشور) طی ۱۲ جلسه با ۸ موضوع.

در مجموع شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۳۹۹، طی ۲۳ جلسه تعداد ۸۷ موضوع را به تصویب رسانید. این مصوبات به ترتیب فراوانی ۲۶ مورد مغایرت‏های اساسی طرح‏های توسعه و عمران، ۲۲ مورد آیین‌نامه، دستورالعمل و سیاست‌گذاری، ۲۱ مورد طرح‏ها و پروژه‏های ویژه پادگان‏ها و مناطق نمونه، ۱۲ مورد طرح جامع شهر، شهرک و شهر جدید و ۴ مورد طرح‏های فرادست هستند.

برخی از مصوبات مهم سال ۱۳۹۹ شامل ضرورت تدوین سند ملی تاب آوری شهری در برابر بیماری‌های اپیدمیک، بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‏‌سازی در کشور و محدوده صدور پروانه تأسیس شهرک و پروانه بهره‏‌برداری از آن، اعلام نظر پیرامون سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی مصوب شورای انقلاب فرهنگی و تغییر در چهارچوب و شرح خدمات طرح‌های توسعه شهری در جهت تحقق‌پذیری طرح‌ها است.

از دیگر مصوبات این شورا می‌توان به فرایند تأمین اراضی مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن، سامانه پایش هوشمند توسعه شهری، اصلاح ضوابط عام استقرار ساختمان‏های بلند در شهرهای ایران، بازنگري آيين‌نامه طراحي راه‌های شهری بر اساس اصول حمل‌ونقل پايدار، هماهنگی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی در تعیین محدوده و تهیه طرح جامع مناطق آزاد و ویژه، پهنه‌های نظامی در طرح‌ها اشاره کرد.

همچنین چارچوب شرح خدمات طرح‌های حفاظت و احیای محدوده‌های تاریخی – فرهنگی، دستورالعمل ساخت‌وساز در پهنه‌های گسلی، پدیده فروریزش در محدوده شهری تهران، برنامه ساماندهی فضایی- عملکردی حوضه‌های آبریز منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران با رويكرد حفاظت از آب و گردشگري پايدار، ضرورت تهیه طرح ویژه برای محورها و شریان‌های با شرایط خاص در سطح کشور، طرح ویژه منطقه مرزی استان کرمانشاه با محوریت سومار، طرح ویژه بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)، طرح محور زیارت و طرح گردشگری آشوراده از دیگر مصوبات شورا در سال گذشته بودند.

اطلاعات تکمیلی مصوبات متعاقباً ارائه خواهد شد.