شناسهٔ خبر: 91930 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار هواشناسی:

ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی/ تقویت ناپایداری‌های همرفتی در خراسان‌جنوبی

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی اعلام کرد که فعالیت سامانه‌های بارشی تا آخر هفته تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کل کشور با صدور یک هشدار هواشناسی سطح زرد، از  ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی خبر داد. این سامانه سبب رگبارو رعدوبرق، وزش بادشدید موقتی و در مناطق مستعد رخداد تگرگ می‌شود و منطقه اثر آن در روز چهارشنبه 25 فروردین فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، شمال سمنان، جنوب و شرق اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، در روز پنجشنبه خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق سمنان، و در روز جمعه خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال سمنان است.

این سامانه ممکن است سبب  لغزندگی جاده ها، احتمال جاری شدن آب در مسیل های خشک و نفوذ ناپذیر، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی، احتمال برخورد صاعقه شود، بنابراین احتیاط در تردد جاده‌ای و عبور از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ رو و چرای دام در مناطق مرتفع توصیه می‌شود.

همچنین این سازمان با صدور یک اعلامیه سطح نارنجی، نسبت به تقویت ناپایداری های همرفتی در روز چهارشنبه 25 فروردین هشدار داد.

این سامانه که منطقه اثر آن استان خراسان جنوبی است، سبب رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی همراه با گردو خاک و در مناطق مستعد برخورد صاعقه و بارش تگرگ شده و احتمال جاری شدن روان آب، احتمال آب گرفتگی معابر، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

بنابراین توصیه می‌شود پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها، بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و عدم قرارگرفتن عشایر کوچ رو و چرای دام در مسیل‌ها و ارتفاعات مدنظر قرار گیرد.