شناسهٔ خبر: 92072 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خبر داد

احداث اسکله گردشگری و‌انعقاد قراداد پایانه مکانیزه مواد معدنی بندر امام‌ در دستور کار/ بازنگری در قراردادهای سرمایه ‌گذاری در سال جاری/ افزایش نرم‌های تخلیه و بارگیری در عملیات بندری

بنادر مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در تشریح مهم ترین اهداف بنادر خوزستان در سال ۱۴۰۰، گفت: جذب سرمایه و فعالیت بخش خصوصی در راستای حمایت و پشتیبانی از تولید در بنادر خوزستان، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عادل دریس با اشاره به اهداف بنادر خوزستان در سال جاری و نیز اقدامات لازم در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، اظهار داشت: انعقاد قراداد پایانه مکانیزه مواد معدنی بندر امام(ره) و بازنگری قراردادهای سرمایه‌گذاری، از مهم ترین اهداف بنادر سال ۱۴۰۰ است.

اهداف بندری و اقتصادی

وی ادامه داد: انعقاد قراداد پایانه ۲ غلات بندر امام خمینی (ره)، تهیه و تدوین طرح جامع کالبدی مناطق ویژه اقتصادی بندری جهت اخذ مصوبه شورای عالی مناطق آزاد تجاری–صنعتی در بندر امام خمینی (ره) و تدوین ساختار تعرفه‌ای مناسب برای پایانه مواد معدنی و پیشنهاد آن به سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر اهداف تبیین شده در این بخش است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه در حوزه بندری و اقتصادی طراحی نرم افزار پایش ورود خروج واگن‌ها در راستای نظارت بر عملیات حمل و نقل ریلی کالا در بندر امام خمینی(ره) در دستورکار قرار دارد، عنوان کرد: اتصال خط قیر به اسکله و اجرای خط تامین ازوت/هوا برای تخلیه خطوط لوله کریدور مشترک از سمت سایت‌ها به اسکله و نیز الزام تمامی شرکت‌های فعال در حوزه بندر جهت اخذ گواهینامه ایمنی تجهیزات از دیگر مواردی است که در راستای تحقق آنها در سال جاری گام بر خواهیم داشت.

دریس با اشاره به اینکه افزایش نرم‌های تخلیه و بارگیری در عملیات بندری از طریق ساماندهی تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا یکی دیگر از اهداف مهم حوزه بندری در سال ۱۴۰۰ در بنادر خوزستان خواهد بود، اظهار داشت: تدوین شاخص‌های بارگیری کالاهای فله در اراضی پشتیبانی و تعیین محدوده‌های خطر در مناطق عملیات بندری به منظور کنترل تردد ایمن در آن مناطق در راستای کاهش اثرات ریسک‌های بارز ایمنی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

اهداف دریایی

وی در ادامه به اهداف حوزه دریایی خوزستان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: بازنگری و به ‌روزرسانی دستورالعمل عملیات راهنمایی کشتی‌های بندر امام خمینی (ره)، افزایش ظرفیت لایروبی از طریق عملیاتی کردن واحد لایروب مکران ۲ و بهره‌برداری از تأسیسات پردازش زائدات نفتی برای خدمات رسانی به تمامی بنادر کشور در این بخش در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: ارتقاء ایمنی شناورهای سنتی در بنادر استان از طریق افزایش نظارت و بازرسی شناورهای صیادی و همچنین نظارت مستمر بر عملکرد و آموزش افسران کنترل و بازرسی بنادر تابعه از دیگر اهداف تبیین شده در حوزه دریایی است.

اهداف فنی و نگهداری

وی با بیان اینکه در حوزه فنی و نگهداری در سال ۱۴۰۰ نیز اهداف مختلفی مدنظر قرار خواهد گرفت، بیان کرد: در این راستا می‌توان به تأمین پمپ های آتش نشانی بندر سجافی و شادگان، انجام تعمیرات اساسی خودروهای آتش نشانی و تانکرهای آبرسان اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: مطالعه طرح جامع حفاظت الکترونیک مجتمع بندری امام خمینی(ره)، استقرار و پیاده سازی نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات و نیز استقرار سیستم مدیریت و نگهداری تجهیزات استراتژیک از دیگر اهدافی است که مدنظر قرار می گیرد.

 مهندسی و عمرانی 

دریس با اشاره به اهداف حوزه مهندسی و عمرانی بنادر خوزستان در سال جاری، اعلام کرد: احداث اسکله و ساختمان دریابانی به میزان ۴۰ درصد، ادامه مطالعات و انجام عملیات احداث اسکله گردشگری بندر امام خمینی(ره) به میزان ۳۰ درصد، انجام عملیات گازرسانی به بندر امام خمینی (ره) به میزان ۶۰ درصد و پروژه جمع آوری آب‌های سطحی به میزان ۳۰ درصد از مهم ترین اهداف این بخش در سال ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی بیکن‌های خورموسی بندرامام خمینی(ره) به میزان ۶۰ درصد، تعمیرات اساسی بندر سجافی به میزان ۱۰۰ درصد، تعمیرات اساسی اسکله‌های شماره ۲۷ تا ۳۴ از ۶۰ به میزان ۱۰۰ درصد از دیگر اهداف مدنظر است. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی برج کنترل دریایی بندر امام خمینی(ره) به میزان ۴۰ درصد و عملیات اجرایی لایروبی کانال خورموسی به میزان ۵۰ درصد نیز در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: بازرسی و پیمایش منظم از سواحل و سازه‌های ساحلی و دریایی، پیگیری صدور مجوزهای ساحلی، احداث سیلوی نگهداری غلات به میزان ۱۵۰ هزار تن توسط بخش خصوصی و نیز احداث انبار پشتیبانی-حمل ریلی توسط بخش خصوصی از دیگر اقدامات مهم بنادر خوزستان در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.