شناسهٔ خبر: 92091 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییاتی از زلزله ۵.۹ گناوه در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام شد؛

گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله حدود ۶ بندر گناوه/احتمال خسارت به واحدهای روستایی وجود دارد/ثبت ۱۰ پس‌لرزه /ثبت بیش از ۲۰۰۰ زلزله با بزرگی ۲.۵ در بندر گناوه طی ۱۵ سال گذشته

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله ۵.۹ بندر گناوه را اعلام و خسارت‌های وارده را برای بخشی از واحدهای مسکونی روستایی محتمل دانست.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییاتی از زلزله ۵.۹ بندر گناوه که امروز ۲۹ فروردین ساعت ۱۱:۱۱ در عمق ۱۰ کیلومتری، به فاصله ۲۷ کیلومتری بندرگناوه، ۳۱ کیلومتری بندر ریگ در بوشهر، ۴۲ کیلومتری شبانکاره در بوشهر و در فاصله مستقیم ۶۶۲ کیلومتری تهران رخ داد را توضیح داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۲۶ شهر با جمعیتی معادل ۷۸۲ هزار و ۷۶۲ نفر و ۷۴۷ آبادی با جمعیتی معادل ۲۷۳ هزار و ۱۸۸ نفر تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفتند.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه تعداد کل جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله به بزرگی ۵.۹ بندر گناوه استان بوشهر، جمعیتی معادل ۱۸۶ هزار و ۳۲ نفر است، توضیح داد: خسارت قابل‌ملاحظه‌ای برای واحدهای مسکونی شهری برآورد نشده است. تعداد کل واحدهای مسکونی خسارت دیده احتمالی نیز ۳۸ واحد برآورد شده است. همچنین تعداد آبادی‌های خسارت‌دیده نیز در بندر گناوه استان بوشهر، ۲۷ آبادی است.

به گفته وی، جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه حدود ۵۵ کیلومتری ۱۵۵۳۹۹ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۴۰۴۵۴ واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۲۱۴۹۰ واحد فاقد اسکلت هستند.  

بیت‌اللهی توضیح داد: گسل مسبب زلزله ۵.۹ بندر گناوه استان بوشهر، گسل پیش‌ژرفای زاگرس است و طبق آخرین آمار ۱۰ پس‌لرزه به وقوع پیوسته است که بزرگترین آنها با بزرگی ۴.۵ گزارش شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در بیان لرزه‌خیز محدوده رومرکز زلزله بندر گناوه، گفت:  در ۱۵ سال گذشته و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله،  زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در منطقه معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در این مدت تعداد ۲۳۳۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۹ بندر گناوه استان بوشهر (مدت ۱۵ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۱۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۸۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند

وی در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات در خصوص زلزله اعلام کرد:  ضرورت دارد در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس‌لرزه‌ها بود. همچنین، ارتقای کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود.

 بیت‌اللهی بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم تاکید کرد.