شناسهٔ خبر: 92265 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبرداد

آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای پاکستان/ مبادلات ایران و پاکستان باید حداقل چهار برابر شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای پاکستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که برای افتتاح مرز پیشین-مند میان ایران و پاکستان، وارد خاک جمهوری اسلامی پاکستان شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز میمون و مبارکی در ایام پرفضیلت ماه مبارک رمضان است. چراکه پیوند دیرینه دو ملت ایران و پاکستان و اراده رهبران دو دولت، یک نقطه عطف دیگری را در روابط دو کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که استعداد و ظرفیت سرزمینی کشور دوست و همسایه پاکستان و همچنین ایران به قدر کفایت، ظرفیت مشترک تبادلات در محورهای گوناگون فعالیتی را ایجاد کرده است.
این اتفاق از طریق گسترش زیرساخت‌ها و ایجاد فرصت‌های قانونی می‌تواند باعث گسترش تبادلات شود و رونق و توسعه منطقه مرزی دو کشور ، هم در بلوچستان پاکستان و هم سیستان و بلوچستان ایران را موجب شود. البته این ظرفیت فراتر از این نقاط هم خواهد رفت.

اسلامی افزود: ما امروز از این بابت که با این اراده سومین گذرگاه رسمی بین ایران و پاکستان را افتتاح کرده و ظرف کمتر از دو ماه یک گذرگاه رسمی جدید احداث کرده‌ایم، خرسندیم و به مردم دو کشور این موفقیت را تبریک می‌گیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه هیات دولت برای تسهیل روابط تجاری ایران و پاکستان با محوریت استانداری‌ها گفت: امیدوار هستیم که با تلاش گسترده تجار و هموطنان ما در ایران و همچنین تجار پاکستان که در ارتباط با ایران هستند، هدف گذاری سران دو کشور که طبق آن باید تبادلات حداقل چهار برابر شود، تحقق یابد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که کالا و محصولات پاکستان را به شکل ترانزیت از طریق خاک ایران به اقصی نقاط جهان، غرب اروپا و نقاط آسیای شمالی منتقل کند.این زمینه اکنون هم به صورت ریلی و هم جاده‌ای فراهم است. متقابلا هم برای پاکستان نیز فرصت‌هایی فراهم است.

اسلامی افزود: ما مطمئن هستیم که احداث بازارچه‌های مرزی، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و ایجاد شهرک‌ها و سکونتگاه‌ها در محورهای تجاری و لجستیکی، موجب می‌شود انشااله زندگی مردم در این مناطق ارتقای کیفی پیدا کند و از این طریق شاهد پایدار شدن امنیت و کاهش فعالیت‌هایی باشیم که تاکنون موجب تاخیر در شکوفایی و توسعه این منطقه شده است.

وی گفت: امروز که بعد از سالیان سال تاخیر، در حال موفقیت در این اقدام هستیم، خداوند را شاکریم. امیدواریم همه دست‌اندرکاران در دو کشور کمک کنند که تبادلات رسمی ایران و پاکستان از این سه گذرگاه به شکل روزافزون افزایش پیدا کند.