شناسهٔ خبر: 92304 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

رشد ۲۹ درصدی ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۹۹ با وجود پاندمی کرونا/ جابه‌جایی رکورد ۱۰ سال اخیر مبادله ریلی کالا با ترکیه

رسولی 3 مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران عامل سازمان همکاری راه آهن (OSJD) گفت: ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل با وجود پاندمی کرونا، ۲۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن در سی‌وششمین کنفرانس مدیران عامل سازمان همکاری راه آهن‌ها (OSJD)  که به طور مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح عملکرد راه‌آهن طی یکسال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سالي كه گذشت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های بي وقفه توانست به‌رغم همه‌گیری ويروس كرونا و تشديد تحریم‌ها، در كنار فعاليت‌های داخلی، برای توسعه همكاری با راه‌آهن‌ها به‌ويژه راه‌آهن‌های همجوار و منطقه‌ای و استمرار همكاری با سازمان‌های بين‌المللی ريلی گام‌های مثبت و قابل توجهی بردارد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته به‌رغم مسدودی ۴ ماهه مرزها با کشورهای همسایه به دلیل پاندمی کرونا، شرایطی را ایجاد کردیم تا حمل‌ونقل ریلی و مبادله کالا در این برهه حساس با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، به‌گونه‌ای که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل‌ونقل بین‌المللی طبق پروتکل‌های بهداشتی فراهم شد و افزایش قابل توجهی را در حمل‌و‌نقل ریلی شاهد بودیم

رسولی تصریح کرد: حمل و نقل ترانزیت راه آهن ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد و صادرات راه آهن ایران نیز در این مدت ۵ درصد افزایش داشته است.  

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در مرز ریلی کشورمان با ترکیه با افزایش و تجهیز ناوگان و توسعه زیرساخت های ریلی، حجم حمل و نقل بین المللی بیش از  ۶۵۰ هزار تن بوده که رکورد ۱۰ سال اخیر را جابه‌جا کرده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ در مرز ریلی سرخس نسبت به سال قبل از آن، به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافتیم و با همکاری کشور ترکمنستان، خط عریض ایستگاه مرزی اینچه برون ایران با ایستگاه مرزی ترکمنستان متصل شد که تسهیل و افزایش ظرفیت مبادله واگن ها فراهم شد.

رسولی خاطر نشان کرد: اتصال ریلی با کشور افغانستان نیز در آذرماه ۱۳۹۹ برقرار شد و مذاکراتی با راه آهن‌های قرقیزستان، ازبکستان، روسیه و دیگر راه آهن‌های منطقه انجام شد که به زودی شاهد اثربخشی مذاکرات در افزایش حمل و نقل ریلی بین المللی خواهیم بود‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حال حاضر راه آهن ایران پیگیر اخذ مجوز سیر واگنهای باری ایرانی در حوزه کشورهای CIS هستیم.

وی با بیان اینکه توسعه راه آهن ایران با حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت، با جدیت در حال انجام است، افزود: یکی از این پروژه‌ها، مسیر چابهار- زاهدان است که یک مسیر خوب ریلی بین‌المللی در کریدور شمال-جنوب برای ایران و کشورهای همسایه فراهم می کند.

رسولی با اشاره به ایجاد مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن در سال گذشته، اظهار کرد: در این مرکز ۱۷۶ مسئله و موضوع مهم برای سرعت بخشی به پروژه‌ها شناسایی شد که ۳۰ مسئله اولویت دار، در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل راه آهن عنوان کرد: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و علمی برای حل موضوعات و مسائل ریلی، تلاش شد به طوری که تا کنون از ۳۰ موضوع اولویت دار،  ۸ مورد به صورت کامل، حل و به اجرا درآمد.

رسولی از آمادگی راه آهن ایران در مشارکت جدی‌تر در کمیسیون حمل و نقل باری OSJD، در آکادمی OSJF و نیز عضویت در کارگروه دائمی کدگذاری و انفورماتیک OSJD خبر داد. 

 وی ابراز امیدواری کرد : همکاری های ثمربخش آتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سازمان OSJD ادامه یابد.

گفتنی است، سی و ششمین کنفرانس مدیران عامل (نمایندگان تام الاختیار) راه آهن‌هاي عضو سازمان همکاري راه آهن‌ها (OSJD)، ۳۰ فروردین تا ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به صورت ویدئوکنفرانس در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است که سازمان همکاري راه آهن‌ها (OSJD) مهم‌ترین سازمان تخصصی بين المللي فعال در عرصه حمل و نقل ريلي است که از روسیه، قفقاز و کشورهای آسیای میانه تا شرق اروپا و چين را در بر مي گيرد.

 اين سازمان داراي ۲۹ عضو فعال، ۸ عضو ناظر و ۴۰ مؤسسه وشركت به عنوان عضو وابسته است و راه آهن جمهوری اسلامی ايران بعنوان يکي از اعضاي فعال سازمان به شمار مي‌آيد.

بررسی اسناد و گزارش فعالیت‌های کمیسیون‌های این سازمان و بحث و بررسی در خصوص بودجه کمیته OSJD، مسائل مالی سازمان و پرداخت حق عضویت‌ها، پیش‌نویس دستور کار مقدماتی، محل و تاریخ برگزاری اجلاس بعدی مدیران عامل، گزارش عملکرد OSJD در سال ۲۰۲۰،  نتایج کار کمیسیون حمل بار و حمل مسافر طی سال ۲۰۲۰، نتایج کار کمیسیون حقوق حمل‌و‌نقل در سال ۲۰۲۰ و مسائل آموزش حرفه ای در زمینه حمل و نقل ریلی در دستور کار این کنفرانس قرار دارد.