شناسهٔ خبر: 92398 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد:

ارزیابی ۴۰۰۰ کیلومتر از معابر تهران از طریق نسل جدید تجهیزات/ کاهش ۵۰ درصدی هزینه نگهداری راه‌ها با استفاده از تجهیزات خودکار اسکنر سطح جاده‌ای

مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از به‌کارگیری تجهیزات خودکار اسکنر سطح جاده‌ای در سطح راه‌ها خبر داد.

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن برشمردن ویژگی‌های این شرکت در افزایش کیفیت و ایمنی جاده‌ها، اظهار کرد: راه‌ها بخش قابل توجهی از ثروت ملی کشور هستند. از این‌رو توجه به موضوعات مطالعه، طراحی، اجرا، کنترل کیفیت و به ویژه نگهداری راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: امروزه به دلیل شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌های مالی، نگهداری از روسازی راه‌ها و حفظ وضعیت موجود روسازی با استفاده از روش‌های نگهداری کم‌هزینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

کیانپور تأکید کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" مزین شده است، دفتر مهندسین مشاور شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، اخیراً با استفاده از تجهیزات منحصر به فرد (RSP) و به‌ویژه نیروهای انسانی متخصص خود، مبادرت به پایش و ارزیابی حدود ۶۵ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور کرده است.

وی افزود: در این زمینه در سال جدید در راستای خلق نوآوری فعالیت‌ها و ارائه خدمات جدید به مجموعه وزارت راه و شهرسازی، ارزیابی ایمنی راه‌های شریانی کشور (SMS) و تعیین شناسنامه فنی پل‌های کشور (BMS) به همراه ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود عملکرد، نتایج این مطالعات را در اختیار متولیان امر نگهداری راه‎های کشور در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: این شرکت با به‌کارگیری نسل جدیدی از تجهیزات ارزیابی خرابی‌های سطح راه (تجهیز خودکار اسکنر سطح جاده‌ای) در سطح پروژه‌ها از جمله آزادراه حرم تا حرم، آزادراه اصفهان- کاشان و به ویژه در ارزیابی حدود ۴ هزار کیلومتر از معابر درون‌شهری کلان‌شهر تهران و بیش از ۳ هزار کیلومتر از معابر اصلی و فرعی کلان‌شهر مشهد، تحولی بزرگ در تسریع فرآیندهای مرتبط با روش‌های ارزیابی و تحلیل خرابی‌های سطح راه و ارائه نقشه‌های اجرایی و گزینه‌های تعمیر و نگهداری نسبت به روش‌های سنتی انجام داده است. این مساله به‌گونه‌ای است که به گواه مسئولان امر، به‌کارگیری این تکنولوژی، هزینه‌های مرتبط با نگهداری این‌گونه معابر را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

کیانپور گفت: ذکر این نکته ضروری است که موضوع حفظ، نگهداری و پشتیبانی از توانمندی‌های مذکور جهت استمرار ارائه خدمات به دلیل انحصاری بودن این تجهیزات و به‌ویژه وجود موانع ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و به همین منظور شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، حمایت کامل خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور تأمین نیازهای ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی خود اعلام می‌دارد.