شناسهٔ خبر: 92526 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد:

بررسی طرح‏‌های توسعه دانشگاه‌‏های کشور با هدف انتظام بخشی به امور/ رسیدگی به راهنمای کشاورزی شهری از بعد جهانی و محلی/ اصلاح ماده ۴۳ آئین‏‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌‏های توسعه و عمران

مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از بررسی طرح‏‌های توسعه دانشگاه‌‏های کشور، پیش‌‏نویس راهنمای کشاورزی شهری و اصلاح ماده ۴۳ آئین‏‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌‏های توسعه و عمران در دومین نشست این شورا در سال جدید خبر داد.

فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح موضوعات مطرح شده در دومین نشست شورای‏‌عالی شهرسازی و معماری ایران پرداخت و اظهار کرد: اعضا و مسئولان مربوطه با توجه به اوج‏‌گیری بیماری کرونا به‌طور مجازی (ویدئو کنفرانس) حضور یافتند و موضوعات طرح‏‌های توسعه دانشگاه‏‌های کشور، پیش‏نویس راهنمای کشاورزی شهری و اصلاح ماده ۴۳ آئین‏‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‏‌های توسعه و عمران بررسی شد.

بررسی طرح‌‏های توسعه دانشگاه‏‌های کشور با هدف انتظام بخشی به امور

وی گفت: در سال‏‌های اخیر توسعه فضاهای آموزش عالی در ایران با چالش‌ها و معضلاتی روبه رو گشته و در مواردی با توجه به مداخلات کالبدی در بافت‌های پیرامون دانشگاه‌های بزرگ منجر به بروز تعارضات اجتماعی و حقوقی برای نهاد برنامه‌ریزی شهری در ایران شده است.

صادق مالواجرد عنوان کرد: در فقدان سند راهنمای «دستورالعمل جامع توسعه فضایی دانشگاه‌های کشور» در حالی که اکثر دانشگاه‌های مرکز کشور به دنبال توسعه بیرونی در بافت پیرامونی بوده و طرح‌های غیرمصوب توسعه را مبنای اقدامات خود قرار داده‌اند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نقاط کشور با مازاد سطوح آموزشی مواجه بوده و تغییر کاربری اراضی تحت اختیار را به منزله یک فرصت اقتصادی ارزیابی می‌کنند که شکوائیه‌های مردمی و پیگیری نهادهای حاکمیتی را نیز در پی داشته است.

 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه زمینه تحقق کلیه نیازهای توسعه‌ای دانشگاه‌های کشور اعم از نواحی نوآوری، لایه نوآوری، شهر دانش و دیگر عناوین طی مصوبه مورخ ۲۵ شهریور ۹۸ شورای‏‌عالی در خصوص «ضوابط مکان‌یابی و استقرار شرکت‌ها، مؤسسات دانش‌بنیان و واحد‌های فناوری در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها» فراهم است، مصوب شد به منظور انتظام بخشی به امور و رصد و پایش کلیه تبعات قابل تصور، «طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها» صرفاً در قالب ضوابط مذکور بررسی شده و کمیسیون‌های ماده ۵، کارگروه‌های ‌زیربنایی ... و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها اکیداً از ورود موردی به موضوع منع شوند.

بررسی راهنمای کشاورزی شهری از دو بعد جهانی و محلی

وی اظهار کرد: در خصوص پیش‏نویس راهنمای کشاورزی شهری چکیده‌ای از پژوهش صورت گرفته ارائه شد؛ پژوهش درباره میان کنش کشاورزی و برنامه‌ریزی فضایی شهرها است که فراتر از مطالعاتی که درباره اهمیت فضاهای سبز در شهرها یا کنترل کاربری زمین برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و ارتقاء سلامت شهر انجام شده، بحث تولید مواد غذایی در شهرها و نواحی پیرامونی آن‌ها را به پیش می‌کشد.

صادق مالواجرد تأکید کرد: اهمیت پرداختن به این موضوع از بعد جهانی؛ مواردی همچون کمیابی منابع، فشارهای جمعیت و تغییر اقلیم و از بعد محلی؛ مزیت‌های اجتماعی و اقتصادی است که همچون یک فعالیت جمعی اثرگذار بر حیات و همبستگی اجتماع محلی و آموزش دهنده برای کودکان و جوانان و نزدیک کننده به طبیعت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این راهنما به این موضوع پرداخته شده که چگونه می‌توان کشاورزی شهری را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های خدمات اکوسیستمی در شهرها عملیاتی کرد به‌گونه‌ای که تحقق آن از طریق اسناد هدایت و کنترل برنامه‌ریزی شهری کشور امکان‌پذیر باشد. به بیان دیگر، کدام یک از انواع و گونه‌های کشاورزی شهری و هریک با چه الزامات و شروطی، قابلیت راه‌اندازی در کشور را دارند. کلیات این موضوع، مورد تائید تمامی اعضا قرار گرفت و مقرر شد در پیگیری‏‌های بعدی با اعضا، نظام اجرایی آن، بحث و تدقیق شود.

بررسی اصلاح ماده ۴۳ آئین‏نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‏های توسعه و عمران

وی در ادامه گفت: در خصوص اصلاح ماده ۴۳ آئین‏‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‏‌های توسعه و عمران مقرر شد کمیسیون ماده ۵ با شرکت همه اعضا که پنج نفر هستند رسمیت یافته و با چهار رأی مثبت دارای وجاهت قانونی شود. 

گفتنی است که به گفته دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اطلاعات تکمیلی این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.