شناسهٔ خبر: 92549 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

تزریق ۹۰۰ میلیارد ریال از منابع بانک مسکن به طرح اقدام ملی / تامین مالی احداث ۲۰ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده

آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در بندرعباس با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل بانک مسکن از تزریق بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال از منابع این بانک به طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن در آیین کلنگ‌زنی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر بندرعباس، با اشاره به شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ یعنی رونق تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها گفت: هر سه بخش این شعار به سیستم بانکی مرتبط است. نقش بانک‌ها در تولید نقش بسزایی است و در بخش پشتیبانی‌ها نقش کلیدی بانک‌ها انکار ناشدنی است. در بخش مانع زدایی‌ها نیز کمیته‌ای در بانک مسکن تشکیل دادیه‌ایم که فرآیند‌های زائد را از روند تولید و تشکیل پرونده‌ها حذف کنیم و نتایج خوبی به دست آمده است.

وی ادامه داد: امروز که احداث پروژه ۱۰ هزار واحدی در یک زمین ۳۵۰ هکتاری شروع می‌شود، برای اولین بار بانک مسکن برای احداث هر واحد ۳۰۰ میلیون تومان مشارکت کرده و  ۶۰ درصد هزینه کل پروژه را بر عهده گرفته است.

شایان با اشاره به نقش بانک مسکن در پیشبرد طرح مسکن مهر گفت: این بانک تامین مالی احداث بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را ظرف ۱۰ سال پیگیری کرد و به سرانجام رساند. تعداد اندکی از واحدهای برنامه‌ریزی شده مسکن مهر باقی مانده، اما قول می‌دهیم که کارنامه مسکن مهر را ببندیم. البته اکثر مشکلات برون سازمانی، حقوقی و مشکلات خاصی است که بانک در آن‌ها نقشی ندارد، اما به این مساله نیز ورود کردیم که این مشکلات را هم برطرف کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن سپس به نقش این بانک در اقدام ملی تولید و عرضه مسکن اشاره کرد و افزود: در اقدام ملی بیش از ۲۱۹ هزار و ۶۸۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد آورده اولیه به حساب‌های خود واریز کرده‌اند که ۱۳ هزار و ۸۷۰ میلیارد از آن را به پروژه‌های اقدام ملی تزیرق کرده‌ایم. حدود ۹۰۰ میلیارد ریال از سهم بانک مسکن نیز تاکنون به این پروژه تزیرق شده است.

وی ادامه داد: همچنین طی دو قرارداد عاملیت که بین بانک مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران امضا شده بود، تاکنون به بیش از ۲۰ هزار واحد جهت بازسازی بافت فرسوده تسهیلات پرداخت کردیم. سهم شرکت بازآفرینی در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان با نرخ ۹ درصد بوده و بانک مسکن نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده تامین مالی کرده است. در شهرهای کوچکتر سهم این شرکت ۴۰ میلیون تومان بوده که مابه التفاوت این رقم تا ۲۵۰ میلیون تومان را تامین مالی می‌کنیم

شایان با اشاره به مصوبه مجلس برای احداث واحدهای مسکونی گفت: امسال مجلس در بند ز تبصره ۱۸ سیستم بانکی را به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی تکلیف کرده است. اگر بخواهیم کسری بخش مسکن را جبران کنیم، چاره‌ای نیست جر اینکه در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شود.

وی افزود: گاها در بعضی از جلسات، دوستان در سیستم بانکی می‌گویند که نقدینگی نداریم. می‌خواهم عرض کنم که سه‌هزار میلیارد رشد نقدینگی در کشور داریم. مدیران بانکی باید نقدینگی سرگردان را به مسیر تولید هدایت کنند  که در این مسیر هم اشتغال به وجود آورده و هم بیش از ۱۳۰ صنعتی که به بخش ساختمان وابسته است، رونق پیدا کنند. این یک تکلیف قانونی و شرعی است و به این صورت بیکاری و کمبود مسکن را جبران خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: با دو بانک در مرحله قرارداد هستیم که پول و منابع مربوط به بخش مسکن خود را  در اختیار بانک مسکن قرار داده که این بانک با استفاده از ظرفیت گسترده شعبه‌های خود، عاملیت پرداخت تسهیلات مسکن را بر عهده بگیرد.

وی افزود: اگر سایر بانک ها گرفتار بخش تجاری هستند و نمی خواهند در فرآیند تولید مسکن مشارکت کنند، این تعهد را می‌دهیم که اگر دوستان ما عاملیت منابع خود در بخش مسکن را به بانک مسکن بدهند، ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین مالی کنیم.