شناسهٔ خبر: 92643 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر اعلام کرد:

تشریح طرح و مدل تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور/ تدوین دستورالعمل جامع حمل و جابه‌جایی کالاهای خطرناک/ ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری دریایی و بندری

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از ظرفیت تجهیزات بندری ملکی کم‌کارکرد در سایر بنادر متقاضی استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان درباره طرح و مدل تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور، اظهار داشت: با توجه به اعلام نیاز تجهیزاتی تعدادی از بنادر کشور و از طرفی وجود تجهیزات بندری ملکی کم‌کارکرد و در مواردی بدون استفاده در برخی از بنادر و بنابر تاکید مدیرعامل سازمان بنادر درخصوص استفاده بهینه از تجهیزات موجود، احصاء نیازهای تجهیزاتی هر یک از بنادر کشور و تصمیم‌گیری به ‌منظور بهره‌گیری بهینه از ظرفیت تجهیزات بندری ملکی کم‌کارکرد در سایر بنادر متقاضی در دستورکار قرار گرفت.

ابلاغ تیپ قرارداد اجاره و بهره‌برداری از خطوط لوله نفتی و قرارداد ترمینال‌های کالاهای عمومی

وی در خصوص تهیه تیپ قرارداد اجاره و بهره‌برداری از خطوط لوله نفتی و اخذ مصوبه هیات عامل و ابلاغ به بنادر، خاطرنشان کرد: به منظور بهره‌برداری از خطوط لوله نفتی احداث شده در بندر شهیدرجایی، قرارداد تیپ تهیه و پس از طی مراحل استصوابی به بنادر ابلاغ شد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر در مورد تهیه تیپ قرارداد ترمینال‌های کالاهای عمومی، عنوان کرد: قرارداد تیپ ترمینال کالاهای عمومی تهیه و جهت طرح و تصویب در هیات عامل ارسال و نهایتا پس از تایید، جهت اجرا به بنادر ذیربط ابلاغ شد.

طرح ساماندهی فعالیت کارگران بندری

بهزادیان با اشاره به پیگیری طرح ساماندهی فعالیت کارگران بندری (خن‌کاران) از بنادر جهت انتخاب مدل و نحوه واگذاری پروژه، اظهار داشت: پس از دو سال بحث و بررسی از میان سه مدل پیشنهادی جهت ساماندهی کارگران خن‌کار یک مدل تایید شد که در حال گذراندن مراحل استصوابی است.

ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری دریایی و بندری

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در مورد ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری دریایی و بندری، گفت: در خصوص عملیاتی شدن ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری دریایی و بندری، فرآیند رتبه بندی دو شرکت به انجام رسید که شرکت‌های موصوف حائز رتبه فعالیت شدند و در ادامه این روند در سال ۱۴۰۰ نیز برای تمامی شرکت‌های بندری و دریایی که دارای مجوز فعالیت هستند، اجرایی خواهد شد. 

بهزادیان در ادامه به تدوین دستورالعمل جامع حمل و جابجایی کالاهای خطرناک اشاره و اظهار کرد: با توجه به اهمیت حمل و جابجایی کالای خطرناک و پیشگیری از بروز حادثه ناشی از عملیات این نوع کالاها، دستورالعمل جامعی تحت عنوان دستورالعمل حمل و جابجایی کالای خطرناک تدوین و پس از طی مراحل استصوابی به تصویب هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی رسید.

وی افزود: در این دستورالعمل ضمن احراز طرف‌های ذیربط در عملیات کالای خطرناک وظایف هر یک از آنها تعیین شده و الزامات فنی مربوط به حمل و جابجایی کالای خطرناک نیز در قالب پیوست‌های فنی ارائه شده است.

تعیین شرکت های واجد شرایط خدمات بازرسی ایمنی کانتینرها

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با تعیین شرکت‌های واجد شرایط انجام خدمات بازرسی ایمنی کانتینرها، عنوان کرد: یکی از کنوانسیون‌های مرتبط با ایمنی بندری، کنوانسیون کانتینرهای ایمن (CSC) است و در این کنوانسیون به کشورهای عضو اختیار واگذاری انجام بازرسی‌های ایمنی از کانتینرها به بخش خصوصی اعطا شده است. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بهزادیان ادامه داد: به منظور اجرای دقیق مفاد مندرج در این کنوانسیون، دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل اجرایی کنوانسیون کانتینرهای ایمن تدوین و پس از تصویب در اجلاس هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، جهت اجرا به بنادر ابلاغ شده است.