شناسهٔ خبر: 92680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل خبر داد:‌

انجام ۵۶۰۰۰ آزمایش فنی و مهندسی در پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل

نجفی-مکانیک خاک مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل ، با اشاره به اینکه این آزمایشگاه بر روند ارتقاء کیفی و فنی قطعات مختلف پروژه راه ‌آهن اردبیل – میانه نظارت داشته گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل موفق شد در این پروژه ملی، انجام ۵۶ هزار آزمایش مهندسی را به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نجفی مدیر آزمایشکاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با بیان اینکه در سنوات گذشته این آزمایشگاه، آزمایش‌های متنوعی را در راستای ارتقاء کیفیت و افزایش طول عمر مفید پروژه‌ راه آهن اردبیل – میانه انجام داده است، تصریح کرد: یک‌هزار و ۷۰۰ مورد آزمایش مقاومت مصالح و غیر مخرب، یک‌هزار و ۴۰۰ مورد آزمایش ژئوتکنیک، ۱۰۰ مورد آزمایش شیمی (سیمان، آب و غیره )، ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد آزمایش بتن، ۲۷ هزار و ۸۷۵ مورد آزمایش خاک، یک هزار و ۴۳ مورد آزمایش بارگذاری صفحه‌ای و آزمایش VSS و انجام بیش از ۱۰ هزار و ۷۰ متر عملیات حفاری در خصوص پروژه‌ راه آهن اردبیل- میانه انجام و به کارفرما تحویل شده است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه با  استقرار ۱۱ واحد محلی مستقر آزمایشگاه در ۷ قطعه راه‌آهن اردبیل– میانه حضور پر رنگی در ارتقاء کیفی این پروژه داشته است، گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل در ۵ شهر پارس‌آباد، خلخال، سرعین، گرمی و مشگین‌ شهر شعب نمایندگی دارد و در حال حاضر در ۲۳ پروژه بزرگ استان حضور فعالی داشته و با استقرار واحد‌های آزمایشگاهی مقیم، خدمات منحصر به فرد و استاندار ارائه می‌دهیم ، همچنین در هفت قطعه پروژه این محور مهم ریلی، با استفرار ۱۱ آزمایشگاه به طور مثال از تمام تراک میکسرهای بتن، نمونه‌برداری انجام داده‌ایم.

نجفی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با اشاره به اینکه  عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل– میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد، گفت: این پروژه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و این پروژه ریلی با ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده که این پروژه در اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر " آرپاچایی" برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی احداث شده است، گفت: در طول مسیر این پروژه ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری احداث شده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با اشاره به دیگر مشخصات این طرح که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل در راستای ارتقاء فنی و کیفی در این پروژه حضور داشته افزود: در طرح راه‌آهن اردبیل – میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، ۴ کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، ۳ کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول ۴ کیلومتر اجرا می‌شود و قطارهای مورد استفاده در این خط توانایی حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را خواهند داشت.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه تمام مراحل اجرای پروژه را از محل معادن مصالح تا اجرای کامل پروژه را تحت کنترل و نمونه‌برداری قرار داده و با تجهیزاتی که در اختیار دارد تلاش می‌کند نظرات کارشناسی و پیشنهادات فنی خود را در قالب گزارش‌‌های مستند و استاندارد به دستگاه نظارت و عوامل اصلی پروژه ارائه کند.

وی مسیر اجرای این پروژه را با توجه به کاهش محسوس مسافت و زمان سفر  و همچنین در حوزه سیاحت و گردشگری مطلوب عنوان کرد و گفت: در بخش حمل و نقل بار و مسافر راه‌آهن اردبیل – میانه یکی از پروژه‌های خوب کشور محسوب می‌شود.

مدیر آزمایشگاه مکانیک خاک استان اردبیل افزود: در حوزه راه و توسعه بزرگراه‌ها نیز همکاران ما در محور اردبیل – مشگین‌شهر، مشگین‌شهر- اهر، گرمی- بیله‌سوار، پارس‌آباد- سربند و محور اردبیل – سرچم حضور فعال داشته و کیفیت اجرای پروژه‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهند.

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، نجفی در پایان گفت: ما در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعتقاد داریم که با رعایت الگوهای کیفیت و رعایت اصول فنی در ساخت و سازها، می‌توان عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش داده و بیش از هر زمان دیگر رضایت مردم را جلب نماییم.