به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامان رضایی درباره تاثیر احیای برجام بر عملکرد دریایی و بندری کشور، اظهار داشت: تحریمها از یک فرآیند بسیار پیچیده و هوشمند برخوردار بود و سرمایههای فیزیکی، انسانی و صنایع پایه، فعالیتهای اقتصادی و تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داد.
وی ادامه داد: محدودیتهای ناشی از تحریمها باعث شد تا در برخی موارد هرچند به صورت جزیرهای، صنایع داخلی فرصت داشته باشند تا از ظرفیت خود به شکل مطلوبتری استفاده کنند و به درصدی از خودکفایی داخلی برسند، اما متاسفانه این روند آنگونه که باید پایدار نبود و امیدواریم به محض رفع تحریمها و احیای برجام، صنعت و تولید کشور با تامین نیازها به شکوفایى حداکثرى برسد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه در تحریمهای قبل از سال ۲۰۱۸، هیچ یک از کشتیهای ما تحریم نشده بود، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند.
شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم
رضایی با تاکید بر اینکه اگر کشور ما بخواهد از وضعیت نامطلوب اقتصادی گذر کند، نیازمند تعامل سازنده و ارتباط تجاری معقول و منطقی با تمامی کشورهای دنیا است، بیان کرد: صنعت دریانوردی در چند سال اخیر آسیبهای جدی را به دلیل تحریم تحمل کرده است که علاوه بر آثار اقتصادی با آسیبهای عمیق با اثرات بلندمدت مواجه شده است که از عوارض آن میتوان به کاهش فعالیتهای تجاری و عملیاتی ناوگانملی و فرسودگی کشتیها اشاره کرد.
وی ادامه داد: اولین توصیه به صنایع دریایی این است که در صورت ایجاد گشایش اقتصادى و رفع تحریمها با شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم، مشکلات ساختاری و بهرهمندی از توان داخلی، برنامه ریزی عملی و منطقی برای دورههای زمانى کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کنند.
کشتی های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگانملی کنیم
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه شرکتهای کشتیرانی در مدت اخیر به دنبال رفع موانع مقطعی و روزمره بودهاند و برنامه بلندمدت و میان مدتی نداشتهاند، اظهار داشت: ناوگان ملی ما قدیمی و فرسوده است و باید بتوانیم کشتیهای نو را وارد چرخه فعالیت ناوگانملی کنیم تا امکان بازگشت به بازارهای بین المللی را داشته باشیم.
رضایی همچنین با اشاره به تهدیدات و حملات نظامی کشورهای متخاصم به کشتیهای تجاری ایرانی در دریای سرخ و فضای امنیتی و تنشزای موجود، گفت: با توجه به چنین شرایطی، ناوبری ایمن به عنوان یکحق اولیه برای دریانوردان در سالهای اخیر نقض شده است و مجموعههای دریایی و شرکتهای کشتیرانی در فضای کار نامتعارفی قرار گرفتند.
تعیین سهم برای شرکت های کشتیرانی خارجی
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: ماموریت و ماهیت فعالیت شرکت کشتیرانی، حمل و نقل ایمن و مطمئن کالا و انرژی از مسیر دریا است و ورود آنها در حوزه کشتی سازی و یا تجارت انرژی و کالا، باعث انحراف از مسئولیت اصلى مىشود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به اینکه پس از احیاى برجام، بازگشت شرکتهاى کشتیرانى و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایى ایران قطعی است، اظهار داشت: در چنین شرایطی، میزان آمادگی شرکتهاى کشتیرانی داخلی تعیین کننده سهم آنها از بازار خواهد بود.