شناسهٔ خبر: 92881 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

توسعه محله همت‌آباد اصفهان با رویکرد راهبردی "مردم محور" / استان اصفهان، پایلوت کشوری در اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا

همت اباد  اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پروژه بازآفرینی محله همت‌آباد اصفهان با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم در فاز اول بوده که طرح و برنامه این پروژه به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا برای اولین بار در کشور صورت پذیرفته است.

به گزاش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بازآفرینی شهری، فرصتی برای رونق زندگی در بخش‌های قدیمی و بافت مرکزی شهرها به شمار می‌رود، اظهار کرد: با اجرای چنین طرحی به جای احداث شهرهای جدید و گسترش حاشیه‌نشینی، بافت مرکزی شهر که دارای امکانات زیرساختی همچون برق، آب و گاز است، احیا می‌شود و مردم با بازسازی و بازآفرینی، کیفیت ‌زندگی بهتری را پیدا می‌کنند.   

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقداماتی را درجهت کنترل وپیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در محدوده ها ومحلات هدف بازآفرینی انجام داده، که این امر برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی کوتاه مدت و میان مدت را به خود اختصاص داده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: پروژه همت‌آباد یکی از مهمترین پروژه‌های بازآفرینی در شهر اصفهان است، این پروژه با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم (مالکان) در فاز اول قرار دارد و از خصوصیات ویژه آن کارفرمایی مالکان بوده که از طریق ایجاد شرکت تعاونی، احیاء و نوسازی صورت گرفته، همچنین از دیگر خصوصیات آن راه اندازی و اداره دفتر تسهیل‌گری توسط شرکت تعاونی و نهاد محلی است که برای اولین بار به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا در کشور صورت پذیرفته است.  

وی به تشریح نحوه کار در پروژه بازآفرینی محله همت آباد پرداخت و گفت: مطابق با این برنامه، عرصه تحت اختیار ساکنین در این منطقه که از محلات مصوب بافت فرسوده محسوب می‌شود به صورت گروهی تجمیع شده و به بلوک‌های ۴ تا ۵ طبقه تبدیل می‌شود.  

قاری‌قرآن تصریح کرد: اراضی باقیمانده برای فراهم کردن خدمات شهری بکار می‌رود، لذا افراد ساکن در این مناطق از آپارتمان‌هایی نوساز با ارزشی فزون تر از منازل قبلی برخوردار می شوند و بدون پرداخت هزینه، خدمات شهری در نزدیکی منزلشان فراهم می‌شود.  

وی ابراز داشت: احیا بافت مرکزی، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و افزایش کیفیت زندگی، رهاورد بازآفرینی شهری است که پروژه همت‌آباد اصفهان الگوی ملی در این حوزه محسوب می‌شود. همچنین این پروژه با اهدافی بزرگ در زمینه خدمت به مردم، مصداقی از تحقق عملی اقتصاد مقاومتی است.