شناسهٔ خبر: 92905 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خوزستان اعلام شد

مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مسجد سلیمان

فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای‌عالی ‌شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورا پیرامون مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مسجد سلیمان را به استاندار خوزستان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورا پیرامون مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان را اعلام کرد.

در متن این مصوبه اعلام شده به قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان آمده است:

به استحضار می‌رساند شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۳، موصبه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان پیرامون مجموعه مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مسجد سلیمان را که عمدتاً متأثر از سه محور ساماندهی سکونتگاه‌های حاشیه‌ای شهر، تغییر در حرایم چاه‌های نفتی و سامان‌دهی سکونتگاه‌های واقع بر عرصه‌های رانشی و لغزشی و آلوده نفتی بوده است را مورد بررسی قرار داد و ضمن عنایت به صورت جلسه مورخ ۱۳۹۹.۱۲.۲۰ کمیته فنی شماره ۱ به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

کلیات

۱-با مصوبه استانی مبنی بر افزایش افق طرح جامع به سال ۱۴۰۸ با سقف جمعیتی ۱۱۱۵۶۲ نفر موافقت می‌شود. تغییرات خط محدوده (الحاق حدود ۲۷۲ هکتار و انتزاع ۵۵ هکتار از محدوده شهر)

۲- ضمن مخالفت با الحاق اراضی واقع در پهنه‌های دارای آلودگی نفتی و با پهنه‌های در معرض لغزش و ریزش در شرق شهر به محدوده، با تغییرات خط محدوده در سایر بخش‌ها مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موافقت می‌شود.

اراضی ارتش

۳-باتوجه به محدودیت شدید اراضی قابل بارگذاری در داخل خط محدود شهر وجود سطح قابل توجه از اراضی متعلق به نیروهای مسلح (ارتش) در داخل و بلافصله خط محدوده که به عنوان یکی از محدود فرصت‌های تأمین زمین می‌باشد و از طرفی در انجام واگذاری در بعضی از قطعات متعلق به ارتش بدون طی ساز و کار قانونی لازم و تعیین سهم شهر منجر به ایجاد حقوق برای مالکین ثانویه شده است، لذا مقرر می‌شود ضمن پیگیری تخلفات صورت گرفته از سوی مسئولین مرتبط و انعکاس آن به مراجع ذیربط از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به جهت مدیریت چالش مذکور اصلاح فرآیند قانونی لازم و تنسیق امور و استفاده از اراضی مذکور فرصت عرضه و تأمین زمین در سطح شهر چهارچوب زیرملاک توافق مراجع استانی با ارتش گردد.

۱-۳ باتوجه به اینکه اراضی موسوم به هوانیروز به مساحت حدود ۵۱ هکتار در محدوده مصوب قبلی دارای کاربری مسکونی بوده‌اند و بر همین اساس واگذار شده‌اند، لذا تخصیص حداقل ۴۳.۷۵ درصد عرصه آنها بابت خدمات عمومی و معابر مطابق ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری‌ها الزامی است.

۲-۳ باتوجه به اینکه سایر واگذاری‌ها و تعهدات ایجاد شده توسط ارتش جمهوری اسلامی در اراضی موسوم به خوابگاه (۱۸ هکتار شامل ۱۰ هکتار د اخل محدوده و ۸ هکتار خارج از آن) و تانک‌سازی (۱۳ هکتار خارج از محدوده) با ضوابط قانونی ملاک عمل منطبق نیست، مقرر می‌شود: 

•باقیمانده اراضی موسوم به خوابگاه ارتش به مساحت حدود ۸ هکتار با کاربری نظامی به محدوده الحاق شوند.

•اراضی موسوم به تانک‌سازی به مساحت ۱۳ هکتار با کاربری نظامی به محدوده شهر الحاق شوند.

•باقی مانده اراضی موسوم به هوانیروز در خارج از محدوده شهر به مساحت تقریبی ۱۸ هکتار ( در مالکیت ارتش) با کاربری نظامی به محدوده الحاق شود.

•برای کل اراضی در سه موضوع مذکور (مجموعا به مساحت حدود ۴۹هکتار) در چهارچوب قانون انتقال پادگان‌ها طرح شهرسازی متضمن تعیین سهم ارتش و سهم شهر تهیه و پس از تأئید و تصویب در کمیسیون ماده ۵ملاک اقدام قرار گیرد. بدیهی است تعهدات قبلی ایجاد شده توسط ارتش جمهوری اسلامی در قالب سهم ارتش محاسبه خواهد شد.

حرایم چاه‌ها و تأسیسات نفتی

۴-با عنایت به نامه شماره ۹۴.۱۰۳.۱۲۵۹۳۴ مورخ ۹۴.۵.۶ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و ضمائم آن، مبنی بر کاشه و با حذف حرایم برخی عرصه‌های تحت مدیریت آن شرکت، کاربری و ضوابط احداث بنا در محدوده‌های آزاد شده از حرایم نفتی مطابق مصوبه استانی مورد تأئید قرار گرفت. با این حال باتوجه به این که حریم ۷۳ حلقه از چاه‌های واقع در محدوده شهر به عنوان چاه‌های متروکه به طور کامل حذف شده‌اند، لازم است ضوبط احداث بنا و کاربری اراضی پیشنهادی در عرصه‌های بلافصل آن تحت نظرت استاندار محترم به تأئید ستاد پیشگیری و مدیریت بحران استانداری خوزستان رسانده شود.

برنامه جامع بازآفرینی شهری محدوده‌های ناکارآمد

۵-طرح آماده‌سازی اراضی چم آسباب ( با مالکیت غالب دولتی) با اولیت تأمین اراضی مورد نیاز جهت جابه‌جایی جمعیت ساکن در اراضی در معرض خطر رانش و ریزش و حریم مسیل و همچنین اراضی واقع در محدوده دارای آلودگی‌های نفتی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد. تأکید می‌شود این اراضی در کنار اراضی حاصل از توافقات با ارتش جمهوری اسلامی (موضوع بند ۵) اصلی‌ترین منبع زمین معرض برای جابه‌جایی مذکور است که لازم است برنامه جامع این اقدام با مسئولیت و نظارت مستقیم شرکت بازآفرینی شهری ایران به تأئید ستاد بازآفرینی شهری استان برسد. در این خصوص اتخاذ تدابیر معطوف به احیای اقتصاد خرد و کلان منطقه در کنار راهکارهای ناظر به نوسازی و بهسازی کالبدی شهر مورد تأکید ویژه می‌باشد.

میراث تاریخی و گردشگری

۶-حریم و عرصه تمامی آثار تاریخی ثبتی (اعم از میراث صنعتی و تاریخی، محوطه‌های باستانی و ...) با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در اسناد طرح تفصیلی درج و ضوابط و مقررات احداث بنا در آن‌ها به ضوابط دستگاه بخشی مذکور مستند شود. همچنین باتوجه به شروع فرآیند ثبت جهانی میراث صنعتی شهر تمهیدات لازم بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در سطح لحاظ شود.

۷-با عنایت به تعدد آثار میراثی مسجد سلیمان و وجود ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در این شهر، تهیه طرح موضعی و موضوعی گردشگری مسجد سلیمان با هدف افزایش اشتغال و توسعه ظرفیت‌های اقتصادی این شهر توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان مورد تأکید می‌باشد.

شبکه معابر

۸-مطابق اطلاعات ارایه شده به جلسه و با وجود تنگنای شدید منابع و اولویت‌های اساسی دریافت داخل شهر، دو مسیر جداگانه در غرب شهر (یکی توسط شهرداری با عنوان بلوار دوم و دیگری توسط وزارت راه و شهرسازی) در حال اجرا می‌باشد. این در حالی است که بلوار موسوم به بلوار دوم (بدون هرگونه مصوبه استانی و ملی) در حریم شهر و در موازات با کنارگذر در حال اجرای شهر پیش بینی شده است. صرف نظر از اینکه مدیریت شهری در حریم شهر تکلیف مستقیم جهت احداث کمربندی ندارد، از نظر شواری‌عالی احداث هم زمان این دو محور فاقد توجیه فنی و کارشناسی و باتوجه به وضعیت بغرنج بافت مسکونی داخل محدوده شهر قطعا اجرای هم زمان این دو محور از اولویت برخوردار نیست. لذا مقرر شد ضمن توقف هرگونه عملیات اجرایی ادامه روند احداث کمربندی غربی شهر موکول به بررسی معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی و اتخاذ و ابلاغ تصمیم در این خصوص شود.

پهنه‌بندی حریم شهر

۹-مقرر می‌شود به لحاظ سامان‌دهی نقاط سکونتی واقع در حریم، شبکه‌های ارتباطی برون شهری، تعیین تکلیف حرایم (اعم از حریم چاه‌های نفت و گاز و حریم خط انتقال انرژی و ...) و سایر تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز شهر، تهیه نقشه پهنه‌بندی حریم شهر و ضوابط مربوط در چهارچوب مصوبه مورخ ۹۵/۱۱/۱۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در اسرع وقت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

پدافند غیرعامل

۱۰-باعنایت به شرایط ویژه مسجد سلیمان در زمینه وجود چندین مولفه خطرزا و تهدیدکننده سکونت در محدوده و حریم شهر، ضرورت انجام پیش‌بینی‌های لازم برای مواجهه با آن‌ها و اعلام آمادگی سازمان پدافند غیرعامل مقرر شد طرح جامع پدافند غیرعامل شهر در اسرع وقت و با قید قورت با هماهنگی سازمان پدافند غیرعمل کشور و توسط استانداری خوزستان تهیه و پس از تأئید و ابلاغ، ملاک اقدام قرار گیرد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. دستور فرمائید در اجرای ماده ۳۲ آئین نامه‌ نحوه بررسی و تصویب طرح‌های تویعه و عمران اسناد و مدارک طرح با اعمل اطلاحات مذکور حداکثر ظرف دو ماه آینده جهت طی فرایند آبلاغ به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.