شناسهٔ خبر: 92989 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ريزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران خبر داد

آغاز پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در ۱۰ فرودگاه منتخب کشور/ سنجش مدیران فرودگاهی با خط‌کش میزان بهره‌وری

احمد مظفر معاون برنامه‌ريزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در وبينار آموزشی پياده‌سازی نظام بودجه‌ريزی مبتنی بر عملکرد با اشاره به آغاز اجرای این پروژه در ۱۰ فرودگاه منتخب اهداف اصلی این طرح را توجه به اصل مدیریت هزینه و ارتقای بهره‌وری در ارزیابی مدیران فرودگاه‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد مظفر در این وبینار که امروز (۲۰ اردیبهشت) با حضور مديران کل و مديران ستادي و نيز مديران ۱۰ فرودگاه منتخب برگزارشد، عنوان کرد: بودجه ریزی عملیاتی (بر مبنای عملکرد یا بهای تمام شده) یک تکلیف قانونی بر اساس ماده ۱۶ قانون خدمات کشوری و نیز برنامه های توسعه چهارم، پنجم و ششم بوده که باید از سال ۸۶ در سازمان ها اجرا می‌شده است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: سال ۹۸، اهتمام جدی برای اجرای این تکلیف مغفول مانده در دستور کار قرار گرفت و طی فرایند قانونی شرکت پنکو که از شرکت‌های باسابقه و مورد تایید سازمان برنامه و بودجه بود به عنوان مجری طرح انتخاب شد.

وی توضیح داد: در این راستا عملیات شناسایی خدمات شرکت، طراحی فرایند انجام خدمات و شناسایی فعالیت‌های مرتبط با خدمات پشت سرگذاشته شد و سپس هزینه‌یابی فعالیت‌ها و تخصیص شناسه از سازمان اداری و استخدامی برای تعریف فعالیت‌ها و مراحل بعدی نیز انجام شدند.

مظفر عنوان کرد: این پروژه پس از طرح در هیات مدیره و بررسی‌های کارشناسی در جلسه‌های مختلف در نهایت در فروردین ۱۴۰۰ تصویب شده است.

وی همچنین در تبیین مهمترین مزایای بودجه‌ریزی عملیاتی در مقایسه با بودجه‌ریزی سنتی توضیح داد: در این راستا می‌توان به تخصیص هدفمند اعتبارات بر اساس فعالیت‌ها، امکان ردیابی و اندازه‌گیری کمی اعتبارات از مرحله تخصیص تا هزینه کرد و امکان ارزیابی عملکرد واحد مجری نسبت به خدمات خروجی بر مبنای فعالیت هدف‌گذاری شده اشاره کرد. در روش سنتی مبلغی توسط فرودگاه اخذ و برنامه‌های موردنظر آن اجرا می‌شد که امکان ردیابی و ارزیابی وجود نداشت ولی در این روش علمی اختصاص منابع بر اساس فعالیت‌هاست و می‌توان به سنجش و ارزیابی دقیق هزینه کردها پرداخت.

مظفر تاکید کرد: هدف از اجرای این مدل بودجه‌ریزی، ارزیابی مدیران فرودگاه‌ها با توجه به اصل مدیریت هزینه‌ها، صرفه‌جویی و ارتقای بهره‌وری است.

وی تاکید کرد: در اجرای این طرح با وجود ارزیابی کمی فعالیت‌ها نباید از افزایش کیفیت خدمات و ارتقای بهره‌وری غافل بود و باید این دو اصل مهم در این روش افزایش یابد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی گفت: در گام نخست، این طرح در ۱۰ فرودگاه (بندرعباس، اصفهان، تبریز، گرگان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، لارستان، رشت و آبادان) عملیاتی می‌شود و پس از سه ماه پایش و ارزیابی بر اساس شاخص‌های دفتر ارزیابی عملکرد و برنامه و بودجه انجام می‌شود. در ادامه پس از شناسایی نواقص احتمالی، نتایج ارزیابی در اختیار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت قرار می‌گیرد. در مرحله بعد این طرح در ۱۰ فرودگاه دیگر اجرا می‌شود و امیدواریم تا دو سال دیگر در تمام فرودگاه‌های کشور عملیاتی شود.

مظفر تاکید کرد: مدل بودجه‌ریزی عملیاتی مبنای تخصیص اعتبار فرودگاه‌های منتخب در سال جاری است و معیار ارزیابی عملکرد مدیران خواهد بود.

این وبینار با تدریس سیدمحمد حیدری، مشاور طرح درباره مدل بودجه‌ریزی عملیاتی و نیز پاسخگویی به ابهام‌ها و پرسش‌های مدیران فرودگاه‌ها به پایان رسید.