به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد مظفر در این وبینار که امروز (۲۰ اردیبهشت) با حضور مديران کل و مديران ستادي و نيز مديران ۱۰ فرودگاه منتخب برگزارشد، عنوان کرد: بودجه ریزی عملیاتی (بر مبنای عملکرد یا بهای تمام شده) یک تکلیف قانونی بر اساس ماده ۱۶ قانون خدمات کشوری و نیز برنامه های توسعه چهارم، پنجم و ششم بوده که باید از سال ۸۶ در سازمان ها اجرا میشده است.
معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: سال ۹۸، اهتمام جدی برای اجرای این تکلیف مغفول مانده در دستور کار قرار گرفت و طی فرایند قانونی شرکت پنکو که از شرکتهای باسابقه و مورد تایید سازمان برنامه و بودجه بود به عنوان مجری طرح انتخاب شد.
وی توضیح داد: در این راستا عملیات شناسایی خدمات شرکت، طراحی فرایند انجام خدمات و شناسایی فعالیتهای مرتبط با خدمات پشت سرگذاشته شد و سپس هزینهیابی فعالیتها و تخصیص شناسه از سازمان اداری و استخدامی برای تعریف فعالیتها و مراحل بعدی نیز انجام شدند.
مظفر عنوان کرد: این پروژه پس از طرح در هیات مدیره و بررسیهای کارشناسی در جلسههای مختلف در نهایت در فروردین ۱۴۰۰ تصویب شده است.
وی همچنین در تبیین مهمترین مزایای بودجهریزی عملیاتی در مقایسه با بودجهریزی سنتی توضیح داد: در این راستا میتوان به تخصیص هدفمند اعتبارات بر اساس فعالیتها، امکان ردیابی و اندازهگیری کمی اعتبارات از مرحله تخصیص تا هزینه کرد و امکان ارزیابی عملکرد واحد مجری نسبت به خدمات خروجی بر مبنای فعالیت هدفگذاری شده اشاره کرد. در روش سنتی مبلغی توسط فرودگاه اخذ و برنامههای موردنظر آن اجرا میشد که امکان ردیابی و ارزیابی وجود نداشت ولی در این روش علمی اختصاص منابع بر اساس فعالیتهاست و میتوان به سنجش و ارزیابی دقیق هزینه کردها پرداخت.
مظفر تاکید کرد: هدف از اجرای این مدل بودجهریزی، ارزیابی مدیران فرودگاهها با توجه به اصل مدیریت هزینهها، صرفهجویی و ارتقای بهرهوری است.
وی تاکید کرد: در اجرای این طرح با وجود ارزیابی کمی فعالیتها نباید از افزایش کیفیت خدمات و ارتقای بهرهوری غافل بود و باید این دو اصل مهم در این روش افزایش یابد.
معاون برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی گفت: در گام نخست، این طرح در ۱۰ فرودگاه (بندرعباس، اصفهان، تبریز، گرگان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، لارستان، رشت و آبادان) عملیاتی میشود و پس از سه ماه پایش و ارزیابی بر اساس شاخصهای دفتر ارزیابی عملکرد و برنامه و بودجه انجام میشود. در ادامه پس از شناسایی نواقص احتمالی، نتایج ارزیابی در اختیار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت قرار میگیرد. در مرحله بعد این طرح در ۱۰ فرودگاه دیگر اجرا میشود و امیدواریم تا دو سال دیگر در تمام فرودگاههای کشور عملیاتی شود.
مظفر تاکید کرد: مدل بودجهریزی عملیاتی مبنای تخصیص اعتبار فرودگاههای منتخب در سال جاری است و معیار ارزیابی عملکرد مدیران خواهد بود.
این وبینار با تدریس سیدمحمد حیدری، مشاور طرح درباره مدل بودجهریزی عملیاتی و نیز پاسخگویی به ابهامها و پرسشهای مدیران فرودگاهها به پایان رسید.