شناسهٔ خبر: 93060 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش اولیه سانحه هواپیمای فوق سبک منتشر شد

احتمال سقوط به علت واماندگی/ درخواست خلبان برای بازگشت به فرودگاه

سانحه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه سانحه هواپیمای فوق سبک در فرودگاه اراک را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه سانحه روز گذشته فرودگاه اراک را بر روی پرتال خود منتشر کرد. در این گزارش آمده است: پس از کسب اطلاع از وقوع سانحه یک هواپيمای آموزشی فوق سبک به علامت ثبت ۱۱۲۹-EP در فرودگاه اراك، سریعاً تيم بررسی سانحه در محل سانحه حاضر و گزارش اولیه مکتوب شده است.

هواپيمای فوق سبک از نوع فانتوم ساخت شرکتCourvus کشور مجارستان به علامت ثبت ۱۱۲۹-EP،  با مالکيت شخصی و تحت بهره‌برداری شرکت ساتراپ شایسته مهرگان در ساعت ۱۰:۰۶ به وقت محلی روز سه شنبه با هدف انجام پرواز آموزشی از باند ۲۶ فرودگاه اراك به پرواز درآمده و بلافاصله خلبان درخواست بازگشت و فرود در فرودگاه کرده که در حين گردش هواپيما به سمت چپ (Wind Cross Left ) احتمالا به حالت واماندگی (Stall) رسيده و پس از برخورد به زمين دچار سانحه می‌شود. 

در این سانحه آقای معلم خلبان پروازبا سن ۷۱ سال و دانشجو با سن ۳۵ سال به شدت مصدوم شده و بر اثر شدت برخورد جان خود را از دست داده‌اند

متعاقب بروز سانحه پرسنل فرودگاه اراك مطابق با دستورالعمل اضطراری فرودگاه، نسبت به هماهنگی برای حضور تيم‌های اعزامی از شهر یعنی دادستان، اورژانس، نيروی انتظامی و پزشک قانونی در محل سانحه اقدام کرده و ضمن بررسی اوليه و تهيه صورتجلسه با مجوز دادستان، پیکرهای هر دو خلبان را به پزشک قانونی اراك به منظور انجام آزمایشات پزشکی و تشریفات قانونی انتقال دادند.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپيمایی کشوری با اطلاع واحد برج مراقبت فرودگاه مذکور، نسبت به جمع آوری اطلاعات، هماهنگی با فرودگاه، مرجع قضایی مربوطه و تشکيل تيم بررسی سانحه اقدام کرد و  سریعاً یک تيم کارشناسی به محل سانحه اعزام و اقدامات اوليه انجام پذیرفت. باتوجه به مستندات سایت سانحه، لاشه هواپيما از سایت سانحه جمع آوری و به محل مناسب منتقل شد تا آزمایشات لازم بر روی موتور و  سطوح کنترل فرامين انجام شود. 

لازم به ذکر است که این هواپيما دارای اجازه نامه پرواز و همچنين بيمه نامه بوده و بهره‌برداری از آن با انواع آموزشی، تفریحی، شخصی به تازگی در فرودگاه اراك شروع شده است.

بدیهی است گزارش نهایی بررسی سانحه پس از دریافت کليه مستندات و بررسی های کارشناسی متعاقباً ارسال خواهد شد.