شناسهٔ خبر: 93162 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران:

برنامه انضباط اجتماعی و ایمنی حمل‌ونقل حداکثر تا یکماه آتی به دولت ارایه می‌شود/برنامه‌ریزی برای مشارکت ایران در برگزاری هفته جهانی ایمنی

رضا نفیسی رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از ارائه برنامه انضباط اجتماعی و ایمنی حمل و نقل حداکثر تا یکماه آتی به دولت خبر داد.

رضا نفیسی رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران پس از برگزاری دومین نشست کارگروه اموزش و فرهنگ ترافیک کمیسیون ایمنی راه‌ها و در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات این نشست و برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته جهانی ایمنی حمل و نقل را که در ساختمان دادمان برگزار شد، ارایه داد.

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، گفت: در دومین نشست مجازی کارگروه آموزش و فرهنگ ایمنی، دو موضوعِ اجرای آیین‌نامه اجرایی جزء ۱ بند ۴ بند ماده ۴۶ قانون احکام دائمی توسعه کشور که موضوع آن انضباط اجتماعی و ایمنی حمل‌و‌نقل است و همچنین برنامه‌ریزی برای هفته جهانی حمل و نقل (۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد/ ۱۷ تا ۲۳ می)، مورد بررسی قرار گرفت.

نفیسی با یادآوری اینکه پیاده‌سازی آیین‌نامه انضباط اجتماعی دولت مهرماه سال گذشته از سوی دولت ابلاغ و وظیفه نظارت بر حسن اجرای آن را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کرد، افزود: پیگیری اینکه هرکدام از دستگاه‌های مرتبط در خصوص آموزش و فرهنگ ایمنی حمل‌ونقل طبق وظایف خود چه اقدامی باید انجام بدهند، در نشست دوم مورد بررسی قرار گرفت. زیرا جمع‌بندی اقدامات دستگاه‌های مرتبط در خصوص آموزش و فرهنگ ایمنی حمل و نقل و حسن نظارت بر اجرای آن با وزارت راه و شهرسازی است و کمیسیون ایمنی راه‌ها در نظر دارد جمع‌بندی اقدامات را حداکثر تا یک‌ماه آتی و پس از بررسی نهایی در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی به دولت ارسال کند.

به گفته وی، همه دستگاه‌های مرتبط، اقدامات را در خصوص انضباط اجتماعی و ایمنی حمل و نقل در برنامه قرار داده‌اند. 

وی موضوع دوم مورد بررسی در نشست دوم کارگروه آموزش و فرهنگ ایمنی حمل‌و‌نقل را برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته جهانی ایمنی حمل و نقل( ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد/۱۷ تا ۲۳ می) که توسط سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد شده است، عنوان کرد و افزود: سازمان جهانی بهداشت ششمین هفته ایمنی را در سطح بین‌المللی برگزار می‌کند و توصیه‌هایی را برای برگزاری کمپین‌هایی با این موضوع در برنامه قرار داده است.

نفیسی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شعار امسال خود را خیابان‌ها برای زندگی انتخاب کرده است، توضیح داد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی، سهم عمده تصادفات و شدت ان را سرعت ارزیابی کرده است، بنابراین روی سرعت مناسب تردد بویژه در مناطق مسکونی تاکید دارد. به همین منظور راه‌اندازی کمپین #love۳۰   یعنی سرعت حداکثر ۳۰ برای مناطق پرجمعیت و مناطقی که حرکت‌های عرضی زیاد دارد به تبعیت از سازمان بهداشت جهانی در برنامه قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: به پیشنهاد و همکاری با سازمان بهداشت جهانی،طرح مدیریت سرعت در اولویت برنامه‌ها قرار داد.

نفیسی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی برای آنکه با برنامه‌های بین‌المللی در برگزاری هفته جهانی ایمنی حمل و نقل هم راستا باشد در سطح کشور در حوزه درون شهری، برون‌شهری شعار جهانی را تبلیغ و تبیین می‌کند تا زمینه جلب مشارکت اجتماعی کاربران و هموطنان برای ارتقای ایمنی از طریق تردد با سرعت مناسب حاصل شود.

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با تاکید بر اینکه رعایت سرعت مطمئنه در سفرهای درون و برون‌شهری به یک موضوع اجتماعی تبدیل می‌شود، توضیح داد: از همکاران در استان‌های درخواست کردیم تا تبلیغ‌هایی را داشته باشند و از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بخواهند که شعار و موضوع سال را تبلیغ کنند.

وی از برگزاری وبینارهایی در سطح بین‌المللی با مشارکت کارشناسان بین‌المللی خبر داد.

رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران تصریح کرد: در یکسال گذشته دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها در موضوع ایمنی راه‌ها کارهای مناسبی را انجام داده است. در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کارهای مناسبی انجام شده و این فرهنگ و حرکت در حال تبیین است که چگونه کمپین برگزار کنیم و چگونه ایمنی را به مساله اجتماعی تبدیل کنیم و همچنین بتوانیم از پتانسیل کلیه اجزای جامعه بویژه نهادهای اجتماعی در این زمینه بهره بگیریم.