شناسهٔ خبر: 93184 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تهیه و تدوین سند راهبردی هیأت گزینش وزارت راه و شهرسازی/ همسان‌سازی حقوق كاركنان قراردادی با كاركنان پیمانی/ استقرار نظام جامع بودجه‌ریزی بر مبنای عملكرد در وزارت راه و شهرسازی

ترکی معاون وزیر راه و شهرسازی در راستای تحقق شعار توسعه‌محوری، تحول‌خواهی و آینده‌نگری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی خلاصه اقدامات انجام شده در سال ۹۹ و همچنین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

نعمت‌الله ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مفهوم توسعه منابع انسانی در یک سازمان اظهار داشت: توسعه منابع انسانی به مفهوم تولید فكر و ایده توسط كاركنان سازمان است و مفهوم جدید آن ایجاب می‌كند كاركنان به كیفیت‌ها و مهارت‌هایی مجهز شوند كه با دلسوزی و تعهد كامل توانمندی‌ها، انرژی، تخصص و فكر خود را در راستای تحقق مأموریت‌های سازمان قرار دهند و به‌طور دائم برای سازمان ارزش‌های فكری، كیفی و جدیدی پدید آورند.

وی در این زمینه در راستای تحقق شعار توسعه محوری، تحول خواهی و آینده نگری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی خلاصه اقدامات انجام شده در سال ۹۹ و همچنین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

ترکی تصریح کرد:‌ در بخش توسعه منابع انسانی طبق اهداف تعیین شده ایجاد آگاهی علمی و ارتقای دانش كاركنان، تولید رفتارهای علمی و متعادل، ایجاد ارزش افزوده به‌عنوان كیفیت در كاركنان همچنین ارتقای قابلیت‌های آنها، توسعه مهارت‌های انجام كار از طریق مشاركت تك‌تك افراد در وزارتخانه انجام شده است.

وی افزود: همچنین از مهمترین سیستم‌های مؤثر بر توسعه منابع انسانی همچون سیستم‌های استخدام و نگهداری نیروی انسانی، دستمزد، مزایا و جبران خدمت، ارتقا، آموزش و بهبود توانایی و رفاهی و پشتیبانی مورد استفاده قرار گرفت.

تهیه و تدوین سند راهبردی هیأت گزینش وزارتخانه

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تصریح كرد : سند راهبردی هیأت گزینش وزارتخانه برای بخش‌هایی است كه می‌خواهیم به شکل توسعه محوری كار كنیم و بر این اساس توسعه منابع انسانی وزارتخانه تدوین شد. برای همه بخش‌ها یك سند راهبردی تهیه شد تا بتوانیم بر اساس شعار توسعه محوری راهبردهای خودمان و اسناد بالا دستی را تهیه كرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

فعالیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در ستاد و دفاتر  ادارات استانی

تركی خاطر نشان كرد: در مجموعه ستاد و ادارات استان‌ها حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی كار می‌كنند كه این تعداد نیروی انسانی بصورت رسمی، پیمانی و قراردادی كار معین، شركتی و نیروهای طرحی فعالیت می‌کنند. این امر می‌طلبید كه به این بخش ورود کنیم و ساماندهی لازم انجام گیرد.

همسان سازی حقوق كاركنان قراردادی با كاركنان پیمانی

این مقام مسئول تأكید كرد: در بخش ساماندهی نیروی انسانی حقوق كاركنان قراردادی كارمعین با كاركنان پیمانی همتراز و همسان‌سازی شده كه رضایت‌مندی نسبی را در پی داشته است.

كانون ارزیابی مدیران

تركی خاطرنشان كرد: تا پایان سال ۹۹، تعداد ۴۹ جلسه كانون ارزیابی برای متقاضیان پست‌های مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و ۳۱۳ نفر در سطوح مدیران سطح میانی، مدیران سطح پایه و تربیت مدیران آینده مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

سهمیه جذب ۲۷۰ نفر نیروی انسانی

تركی با بیان اینكه جذب و بهسازی نیروی انسانی در اولویت سال ۱۴۰۰ قراردارد، گفت: سازمان امور استخدامی سهمیه جذب ۲۷۰ نفر نیروی انسانی را ابلاغ كرده كه این امر را در دستوركار قرارداده‌ایم و تلاش می كنیم افراد شایسته و متخصص را استخدام كنیم.

پرداخت مطالبات بازنشستگان

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تأكید كرد: وضعیت نیروهای بازنشسته در سطح ستاد و استان‌ها مشخص شده و برای اولین بار توانستیم پاداش پایان خدمت آن‌ها را بصورت همزمان پرداخت كرده و این امر موجب رضایت‌مندی در هنگام خداحافظی با سیستم شد.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری كرونا امكان برگزاری نشستی به منظور تقدیر و تشكر از بازنشستگان فراهم نشد اما برگزاری این نشست بصورت وبینار و یا حضوری در دستور كار قرار دارد.

پرداخت اضافه كار و رفاهیات و پرداخت‌های مناسبتی به كاركنان

تركی گفت: رسیدگی به معیشت پرسنل برایمان از اهمیت بالایی برخوردار بود که به همین خاطر تا پایان سال ۹۹ توانستیم كاستی هایی كه در حوزه رفاهی، اضافه كار و مطالبات پرسنل وجود داشت را جبران كنیم و دغدغه‌های سطح ستادی و استانی رصد شدند تا مشكلی ایجاد نشود.

بازدیدهای استانی

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: جهت اطلاع از آخرین وضعیت پرسنل ادارات كل استانی، تشریك مساعی و رفع مشكلات، بازدیدهای استانی از ۲۳ استان صورت گرفته و در طی این بازدیدها مصوباتی جهت بهبود اوضاع انجام شده و با حدود ۱۰هزار نفر از همكاران دیدار چهره به چهره انجام گرفته است.

بازسازی و نوسازی ساختمان‌های ادارات استان‌ها

وی افزود: قرار شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای تمام مجموعه دستگاه‌های اجرایی استانها كه نیاز به بازسازی و یا احداث ساختمان جدید دارند، زمین در نظر گرفته شود و زمین لازم هم با هماهنگی با سازمان ملی زمین و مسکن تامین شود.

اهم اقدامات در خصوص مسكن همكاران

تركی گفت: در ستاد حدود ۶۵۰ واحد جهت تأمین مسكن واجدین شرایط در شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد در نظر گرفته شده است. همچنین در استانها در كنار تأمین مسكن مردم عزیز، تأمین مسكن نیروهایی كه در استان‌ها مشغول بكار بوده و فاقد مسكن هستند نیز در دستور كار قرار گرفت.

ارائه خدمات رفاهی و گردشگری برای كاركنان

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش رفاه پرسنل كارهای خوبی در حوزه سیاحتی، زیارتی و اقامتگاه‌های موقت انجام داده‌ایم كه امیدواریم با ریشه كن شدن بیماری كرونا پرسنل بتوانند از این خدمات رفاهی استفاده كنند.

استقرار نظام جامع بودجه ریزی بر مبنای عملكرد

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تأكید كرد: در بخش استقرار نظام جامع بودجه‌ریزی بر مبنای عملكرد سال گذشته كار خوبی آغاز شد و برای اولین بار بحث بودجه‌ریزی بر مبنای عملكرد قیمت تمام شده فعالیت و خدمت را در سطح ستاد پیگیری كردیم كه كار بزرگی است.

تأكید بر شفافیت و سلامت اداری

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری اظهارداشت: با توجه به تاکید بر سلامت اداری و بحث تمركززدایی به دنبال تحول بودیم و این موضوع به خاطر آن است که همه خدمات در حوزه راه و شهرسازی شفاف شود.

شكل گیری كارگروه سلامت اداری

وی افزود: سلامت اداری به عنوان یكی از شاخص‌های اصلی در ارزیابی عملكرد همه دستگاه‌ها به شمار می‌آید. طبق دستور مقام عالی وزارت این امر در دستور كار ما نیز قرار گرفته است و این مبحث را به عنوان شاخص اصلی در محورهای تحولی، بخش سلامت اداری را در دستور كار قرار داده و امسال این كارگروه سلامت اداری را شكل دادیم و بر مبنای آن شاخص‌ها عمل می‌كنیم تا بتوانیم وزارتخانه‌ای عاری از فساد اداری داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان كرد : كار خوبی سال گذشته در نظام اداری و پشتیبانی و مالی داشتیم و رویكرد سال قبل را امسال با خدمات مضاعف ادامه خواهیم داد.