شناسهٔ خبر: 93188 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان کرمان:

مجتمع های خدماتی رفاهی- بين راهی عامل افزايش ايمنی راه ها هستند

مجتمع خدماتی رفاهی مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان کرمان به مناسبت فرارسيدن هفته ايمنی راه ( ۲۷ ارديبهشت الی ۲ خرداد) گفت: در حمل ونقل جاده ای، خستگی و خواب آلودگی يكی از اصلی ترين عوامل خطای انسانی است كه می تواند موجب تصادفات مرگبار شود، از اين رو چند سالی است كه احداث مجتمع های خدماتی- رفاهی بين راهی در جاده های كشور به منظور افزايش رفاه رهگذران جاده ها و استراحت آنها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (كرمان)، سالانه ميليونها مسافر و صدها هزار وسيله نقليه در شبكه راه های كشور رفت و آمد می كنند، انبوه مسافران و رانندگان اتوبوس ها و كاميون ها به مكان هايی نياز دارند تا بتوانند از خدمات مورد نياز در طول سفر استفاده كنند، از اين رو چند سالی است كه احداث مجتمع های خدماتی ـ رفاهی بين راهی در جاده های كشور به منظور ساماندهی خدمات بين راهی جاده ای و افزايش رفاه رهگذران جاده ها مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان کرمان به مناسبت فرارسيدن هفته ايمنی راه ( ۲۷ ارديبهشت الی ۲ خرداد) با بيان اين مطلب گفت: در حمل ونقل جاده ای، خستگی و خواب آلودگی يكی از اصلی ترين عوامل خطای انسانی است كه می تواند موجب تصادفات مرگبار شود، خستگی در اثر عوامل بسيار گسترده و پيچيده ای بوجود می آيد، به طوری كه بخش زيادی از تصادفات رانندگی در راههای كشور به عامل خستگی راننده بر می گردد.

 احداث ۳۶ مجتمع ديگر در دستور کار اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان 

سيدعلی حاج سيدعليخانی با بيان اينكه استان كرمان ۱۳ هزار و ۱۹۱ کیلومتر راه ارتباطی دارد، افزود: در حال حاضر ۳۶ مجتمع رفاهی بین راهی در طول راه های استان درحال بهره برداری و آماده خدمات رسانی هستند و كار نظارت بر احداث ۳۶ مجتمع ديگر در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 حاج سيد عليخانی تصريح كرد: مجتمع های خدماتی - رفاهی ، مجموعه هایی هستند که به منظور تمرکز خدمات مورد نیاز رانندگان و سرنشینان در جاده های ارتباطی کشور احداث شده است و این مجتمع ها دارای امکانات سرويس های بهداشتی، نمازخانه، رستوران، فروشگاه، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند.

حاج سيدعليخانی اظهار داشت: ارائه خدمات متمركز و مناسب، فراهم كردن آسايش بيشتر رانندگان و مسافران ، جلوگيری از پراكندگی واحدهای خدماتی در طول جاده ها و تمركز آنها در يك مكان، دسترسی سريع رانندگان و مسافران به خدمات مورد نياز، كاهش ميزان تصادفات جادهاي و افزايش ضريب ايمنی جاده ها،كاهش اتلاف وقت رانندگان و مسافران، كاهش مزاحمت های ترافيكی و روان ساختن ترافيك جاده ها، فراهم سازی امكانات مناسب برای اقامه نماز و گسترش فرهنگ آن، ايجاد بستری مناسب برای اشتغال زايی از مهمترين اهداف احداث مجتمع های خدماتی رفاهی بين راهی است.

وی با اشاره به تحلیل های انجام شده بر روی آمار تصادفات گفت: بیش از نیمی از سوانح جاده ای بر اثر واژگونی و تصادف ناشی از خواب آلودگی رانندگان است، رانندگان در حین رانندگی از استراحت کافی برخوردار نمی شوند و برای کاهش تصادف جاده ای، احداث مجتمع های خدماتی - رفاهی بین راهی می تواند نقش مهمی در کاهش سوانح جاده ای داشته باشد.

مديركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمان تصريح كرد: بازدید از مجتمع‌های خدماتی رفاهی، رستوران‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، مساجد بین‌راهی از جمله مکان‌های مورد بازدید توسط كميته نظارت بر عملكرد مجتمع های خدماتی رفاهی شامل نمايندگان ادارات كل راهداری و حمل ونقل جاده ای، ميراث فرهنگی و گردشگری، آب و فاضلاب روستايی، شركت آب منطقه ای، محيط زيست، امور اراضی و شركت ملی پخش فرآورده های نفتی استان می باشد که با هدف شناسایی نواقص موجود و ارائه راهکارها و دستورالعمل‌های لازم برای رفع نقص به متولیان آن‌ها صورت می پذیرد.

حاج سيدعليخانی با اشاره به سامانه ۱۴۱ اخذ اطلاعات راه ها، از مسافران خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلف و كوتاهی در امر خدمات رسانی مجتمع های بين راهی، مراتب را از طريق شماره سامانه پيامكی ۱۰۰۰۰۳۴۱ به روابط عمومی اين اداره كل اطلاع دهند.