شناسهٔ خبر: 93208 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

تلاش متخصصان داخلی به ثمر نشست؛

ارايه سرويس تقرب دقيق با نصب سامانه کمک ناوبری DVOR/DME در فرودگاه اروميه

محمد امیرانی عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: با بهره‌برداری از پروژه نصب سامانه DVOR/DME که با تلاش متخصصان داخلی محقق شد، شاهد ارايه سرويس تقرب دقيق در فرودگاه اروميه در سطح CAT۱ با دقت و قابليت اطمينان بالا خواهيم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد امیرانی اظهار داشت: با توجه به گذشت بیش از ۱۹ سال از نصب سامانه کمک ناوبری VOR/DMEفرودگاه ارومیه و استهلاک دستگاه، بکارگیری سیستم‌های نوین کمک ناوبری بر اساس آخرین معیارها و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و نصب سامانه کمک ناوبری DVOR/DME در این فرودگاه ضروری بود.

وی فناوری قدیمی و مستهلک شدن سامانه VOR/DME و نیز مانیتورینگ پیشرفته سیستم DVOR/DME جدید نسبت به سیستم قدیمی، تاثیر موانع اطراف بر عملکرد سیستم VOR/DME و کاهش خطا در سیستم DVOR/DME را از مهمترین دلایل جایگزینی سیستم جدید عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از سيستم DVOR/DME نصب شده ارتقای ايمنی پروازی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزايش می‌یابد و تداوم عملکرد سامانه‌های ناوبری هوایی با کمترین خطا انجام می‌شود.

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره تجهیز این فرودگاه به سامانه DVOR/DME گفت: پس از جمع‌آوری کامل سامانه  VOR/DME موجود که با تلاش فراوان و در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد، از ۱۱ مرداد ماه ۹۹ پروژه تحویل پیمانکار شد و پس از اتمام عملیات عمرانی، مراحل مربوط به نصب و تنظیم کانترپوز، توری‌ها و آنتن‌های این سیستم پیشرفته از ۲۲ شهریور ماه سال ۹۹ آغاز شد.

وی گفت: این طرح در مجموع با صرف ۴۵روز کاری در آبان ماه سال ۹۹(سه هفته زودتر از برنامه زمانبندی) با وجود محدودیت‌های کرونایی با تلاش کارشناسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه ارومیه به اتمام رسید.

امیرانی افزود: راه اندازی، عملیاتی کردن سیستم و تنظیمات COMMISSIONING سامانه کمک ناوبری DVOR/DME  فرودگاه ارومیه باید توسط کارشناسان کارخانه سازنده انجام می‌شد که با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و عدم همکاری شرکت سازنده، متخصصان الکترونیک هواپیمایی این تهدید را به فرصت تبدیل و با تخصص و پشتکار، این دانش را بومی‌سازی کردند و در نصب کامل سیستم های High techناوبری هوایی به خودکفایی کامل رسیدند.

وی تصریح کرد: طی ۲۵ روز کاری عملیاتی کردن سیستم به اتمام رسید و در عملیات وارسی پروازی، سیستم کمک ناوبری توسط مرکز وارسی پروازی که در دو روز کاری در اسفند ماه سال۹۹ انجام شد مورد تایید قرار گرفت و برگ زرین دیگری را در دفتر تلاش‌ها و توانمندی‌های مهندسان این مرز و بوم به یادگار گذاشت.

امیرانی هزینه اجرای این پروژه را ۱۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: با نصب این سامانه، شاهد ارایه سرویس تقرب دقیق در این فرودگاه در سطح CAT۱ با دقت و قابلیت اطمینان بالا خواهیم بود.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص مزایای دستگاه DVOR/DME نیز توضیح داد: در این راستا می‌توان به افزایش شاخصه‌های ارایه سرویس ناوبری ۲۴ ساعته شامل دقت، صحت، پیوستگی و قابلیت دسترسی در دو بخش مسیرهای هوایی و طرح‌های تقرب فرودگاهی اشاره کرد.

دستگاه DVOR/DME يکي از پيشرفته‌ترين و بروزترين سامانه‌های کمک ناوبری موجود در سطح کشور بوده که با ارسال اطلاعات همزمان، موقعيت هواپيما را در آسمان نسبت به شمال مغناطيسي تعيين و فاصله هواپيما تا فرودگاه مقصد را مشخص می‌کند.