شناسهٔ خبر: 93241 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

صادرات در حوزه محصولات ریلی جایگزین واردات می‌شود/ایجاد خطوط ریلی در یک سال گذشته ۶/۵ برابر توسعه ریلی در تاریخ راه‌آهن ایران است

برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن وزیر راه و شهرسازی ضمن شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن، بر تقویت تولید محصولات ریلی داخلی و جایگزینی صادرات بر واردات در حوزه محصولات ریلی، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۸ اردیبهشت با حضور در دانشگاه علم و صنعت و شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌الملی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن بر پیوسته شدن علم و فناوری با اجرا تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنرانی خود در دانشگاه علم و صنعت ایجاد خطوط راه‌آهن در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را در مدت زمان کمتر از یکسال ۶/۵ برابر توسعه ریلی در طول تاریخ راه‌آهن ایران، برشمرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر تقویت تولید داخلی محصولات ریلی، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم صادرات در حوزه محصولات ریلی جایگزین واردات شود و این رویکرد در وزارت راه و شهرسازی، پیگیری می‌شود.

اسلامی بر ارتباط و پیوستگی علم و دانش با فناوری و صنعت و زندگی مردم تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم بین همه بخش‌های تاثیرگذار علم و صنعت با زندگی مردم پیوند برقرار کنیم زیرا اگر چنین رویکردی حاکم نشود عملا در دانشگاه و پژوهش کار موثر و ماندگاری را انجام ندادیم.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از برخی از جریان‌های موازی که به جای حمایت از تولید داخلی افتخارشان نگه داشتن ایران در سطح اپراتوری و بستن قراردادهای خارجی بود بر تلاش برای جایگزین کردن صادرات محصولات ریلی به جای واردات آن تاکید کرد و افزود: باید مسیر رشد و تعالی کشور را بشناسیم و از آن حمایت کنیم تا بتوانیم کشور را به تراز اصلی آن برسانیم.

وی بر تلاش ایران و وزارت راه و شهرسازی در این دوره از مسئولیت برای جایگزین کردن صادرات محصولات ریلی به جای واردات آن تاکید کرد و گفت: همه باید متعهد و اهتمام ویژه داشته باشیم تا صنعت حمل و نقل را به شکل اعم آن در کشور توسعه دهیم و در راستای  mobility و connectivity کشور را مجهز به سیستم های پیشرفته بکنیم به آن گونه که در شان مردم است.

اسلامی توضیح داد: اهتمام به توسعه و نگاه به حمل و نقل در تمامی حوزه های آن اعم از ریل و دیگر حوزه به عنوان کِشنده علم و فناوری، قدرت جابه جایی تراز کشور را دارد که باید تلاش کنیم تا تراز کشور را ارتقا بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در توسعه زیرساخت‌ها، فرآیندها و ناوگان نیازمند تحول فکری و رفتاری هستیم. با اهتمام ویژه نسبت به این موضوع اقدام خواهیم کرد. بخشی از نتایج این رویکرد در سال های ۹۸، ۹۹ همه از نزدیک شاهد بودند. انشالله در آینده نزدیک مردم نتایج آن را از نزدیک مشاهده خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه علم و صنعت و همه دانشگاهیانی که به شکل محتوایی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران کمک کردند بر مداومت پژوهش‌ها تاکید کرد.

اسلامی همچنین از تلاش های ذوب آهن اصفهان برای توسعه پروژه های ریلی تقدیر کرد.

وی گفت: ایجاد خطوط راه آهن در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در یک پروسه کمتر از یکسال ۶.۵ برابر معدل ایجاد خط راه آهن در طول تاریخ ایران بود. افتخار می‌کنیم در این دوره مدیریتی اتفاق افتاده است.

پروژه های ریلی جدیدی که در هفته های آتی افتتاح می شوند را ثمره تلاش همه کسانی می دانیم که زحمت کشیدند و یک معدل ۱۵۰ کیلومتر در سال را امسال به ۹۰۰ کیلومتر در سال رساندیم.