شناسهٔ خبر: 93383 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه هاى سازمان بنادر اعلام کرد:

تشریح خدمات کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی ایران برای صاحبان کالا/ کاهش هزینه‌هاى بندرى با تخفیف ٨٠درصدى براى کشتى‌هاى رو-رو

بنادر مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه هاى سازمان بنادر و دریانوردی باتشریح علل جذابیت خدمات کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی ایران برای صاحبان کالا، گفت: در اولین اقدام و برای کاهش هزینه‌های بندری، این نوع کشتی‌ها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایى در مورد راه‌اندازی خط کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی کشور ، اظهار داشت: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوه‌های مختلف حمل با هزینه‌های رقابتی بهره‌مند شوند و اتکا به یک شیوه حمل ممکن است تجارت را ناپایدار سازد.

وى افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش مشکلات تجار با رایزنی و پیگیری‌های مستمر موفق شد، خدمات کشتیرانی رو-رو کامیونی را بین بنادر شمال و کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان برقرار کند و در همین راستا، در اولین اقدام و برای کاهش هزینه‌های بندری، این نوع کشتی‌ها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.

بهره‌برداری از یک فروند کشتی رو-رو توسط سرمایه گذاران

سرایى با اشاره به اینکه پیگیری‌هایی نیز از سوى مراجع ذی‌ربط برای ارائه مجوز خرید و ساخت کشتی‌های رو-رو به سرمایه گذاران به عمل آمده است، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این پیگیری‌ها به زودی نتیجه بخش باشد و در عین حال، امیدوار هستیم شرکت‌های کشتیرانی ایرانی فعال در خزر و دیگر شرکت‌های علاقه‌مند نیز بهره‌برداری از حداقل یک فروند کشتی رو-رو را در دستور کار خود قرار دهند.  

تقاضای بار برای کشتی های رو-رو زیاد است

وى با بیان اینکه تقاضای بار برای این نوع کشتی‌ها بسیار بالا است، گفت: از طرف دیگر برای صاحب کالا نیز حمل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون-کشتی بسیار کم هزینه خواهد بود، چرا که در رابطه با بسیاری از هزینه‌های بندری بر کالا نظیر انبارداری، باربری و بخشی از خن کاری معاف خواهند بود. 

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌هاى سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد راه‌اندازی خط رو-رو موجب کاهش هزینه‌های حمل، افزایش ایمنی حمل کالا و کامیون و افزایش بهره‌وری برای تجار کشور شده است.

صرفه جویی در هزینه سوخت

سرایى بیان کرد: با استفاده از خدمات رو-رو، مدت زمان سفر برای رانندگان کامیون بسیار کاهش یافته و صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه سوخت، هزینه‌های جانبی به هنگام عبور از قلمروی کشورها و... مى‌شود و شرط اصلی پایداری این خدمت آن است که از سمت خشکی برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین کامیون در هر سفر صورت گیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌هاى سازمان بنادر و دریانوردی، نقش شرکت‌های فورواردر به عنوان نماینده صاحب کالا برای انتخاب مسیر بهینه حمل از اهمیت بسیار بالایى برخوردار است و شرکت‌هاى مربوطه می‌توانند کمک شایانی به رونق این مسیر جدید کنند.