شناسهٔ خبر: 93534 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون حمل و نقل با رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان مطرح شد؛

اعلام آمادگی ایران و ارمنستان برای کاهش عوارض تردد جاده‌ای بین دو کشور و تسهیل تردد مرزی

 ديدار معاون حمل و نقل با رييس كميته درآمدهاى دولتى ارمنستان معاون حمل‌ونقل با رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در ساختمان دادمان دیدار و گفتگو کرد که محور اصلی این دیدار در چارچوب توسعه ديپلماسی حمل‌ونقل كشور، بررسی آخرين وضعيت عوارض حمل‌ونقل جاده‌ای و رایزنی برای کاهش آنها و تسهيل و تسريع و موانع تردد مرزی بین دو کشور بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با ادوارد هوانسیان رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسه حمل و نقل کشور به ویژه در بخش جاده‌ای و رفع موانع تردد بین دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با مقام ارمنستانی بر توسعه حمل و نقل تاکید کرد و گفت: از تجربيات دوره  فراگيری ويروس كرونا آموختيم كه تشريك مساعی و هماهنگی حداكثری بين كشورها در حوزه حمل‌ونقل بين‌المللی و ترانزيت تا چه اندازه حائز اهميت و نیازمند دقت و توجه بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر اهميت رونق بخشيدن به حمل‌ونقل بين‌المللی و ترانزيت، بر توسعه و بهبود زيرساخت‌ها و امكانات حمل‌ونقلی كشور تاکید دارد.  

آدم‌نژاد دو بخش حمل و نقلی ریلی و جاده‌ای را به عنوان اولويت‌ اصلي زمينه‌های ارتقای همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و افزود:  تجربيات ارزنده و سوابق خوبی در زمينه همكاری‌های مؤثر دو کشور در اين بخش‌ها وجود دارد. اما اين دست تعاملات از ظرفیت‌های بالقوه به مراتب بيشتري برخوردارند و شايسته است به طور مشترک تلاش کنیم تا محدودیت‌های موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را به حداقل و حتی صفر برسانیم. با این کار، ضمن ارتقای كميت و كيفيت حمل و نقل بین دو کشور، وضعيت حمل‌ونقل بين‌المللی و ترانزيت را در منطقه ارتقاء می‌دهیم.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد در راستای شتاب‌دهی به رفع محدودیت‌ها و تسهيل تردد کامیون‌ها به ويژه ناوگان ايرانی در پايانه‌مرزی دو كشور مذاكرات كارشناسی و فنی را جهت كاهش عوارض حمل‌ونقلی مترتب بر آن‌ها پيگيری کند.

ادوارد هوانسیان رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در این دیدار، بر توسعه حمل و نقل دو کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اقدامات مدنظر برای بهسازی و نوسازی پایانه مرزی مغری در مرز مشترک، حمل و نقل بین دو کشور ایران و ارمنستان تسهیل خواهد شد.

رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان ادامه داد: نوسازی و احداث جاده‌های جدید یکی از ضرورت‌های دولت جمهوری ارمنستان است. وی در عین‌حال بر توسعه ارتباطات و زیرساخت‌های تبادل اطلاعات تاکید کرد و آن را مهم خواند.

هوانسبان از مراحل نهایی تصویب طرحی در آن کشور در خصوص کاهش عوارض پرداختی جاده‌ای خبر داد.

وی رفع محدودیت‌های بیشتر و تسهیل در تردد و همچنین بهره مندی بیشتر ایران را از مزیت‌های ترانزیتی عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا ایران نیز به عضویت این اتجادیه درآید تا از مزیت‌های ترانزیتی بیشتر بهره مند شود.

رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان بر آمادگی آن کشور برای توسعه همکاری با ایران در زمینه گمرک و در بخش مالیات‌ها تاکید کرد.