شناسهٔ خبر: 93580 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بازگشت از ارمنستان و بازدید از پایانه مرزی «نوردوز» تصریح کرد:

ارمنستان علاقه مند به نقش آفرینی شرکت های ایرانی است/ تاثیر بالای فعال شدن قطار «تبریز - جلفا - نخجوان» و «ایروان - تفلیس» در آذربایجان شرقی/ جاده نوار مرزی جلفا به عنوان شاهراه اتصال به کشورهای اوراسیا تکمیل خواهد شد

بازدید وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای به همکاری و تبادلات با کشورهای همسایه قائل است و ارمنستان نیز همواره با جمهوری اسلامی ایران رابطه ای پایدار داشته و با ما در ارتباط بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی عصر امروز سه‌شنبه بعد از بازگشت از کشور ارمنستان، در حاشیه‌ بازدید از پایانه‌ مرزی "نوردوز" آذربایجان شرقی در رابطه با دستاوردهای سفر به ارمنستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای به همکاری و تبادلات با کشورهای همسایه قائل است و ارمنستان نیز همواره با جمهوری اسلامی ایران رابطه ای پایدار داشته و در شرایط گوناگون با اعتماد و اعتقاد خاصی با ما در ارتباط بوده است.

وی ادامه داد: در این سفر سعی کردیم سرفصل هایی را که می‌تواند شرایط و ظرفیت های همکاری بین دو کشور را افزایش دهد، فراهم کنیم و یکی از موضوعات هدف گذاری برای رساندن میزان تراز مبادلات تجاری بین دو کشور به یک میلیارد دلار  بود که در این خصوص مذاکرات خوبی انجام و سه سند نیز امضا شد.

وی با بیان اینکه ارمنستان در حال بازسازی و گسترش زیرساخت حمل و نقلی و عمرانی است، خاطرنشان کرد: مسئولان ارمنستان علاقه مند هستند که شرکت های ایرانی در آنجا نقش ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی به تشکیل کمیته‌ مشارکتی مابین دو‌ کشور اشاره کرد و گفت: یکی از  سرفصل ها که در قالب یک کمیته‌ مشارکتی بود به بحث صادرات خدمات فنی مهندسی، سرمایه گذاری مشترک برای ساخت جاده، اتوبان و راه آهن، احداث پل و تونل و ایجاد مراکز لجستیکی بر می گشت که همه‌ این موارد می‌تواند در گسترش ترانزیت و تبادل تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: به زودی در همین راستا هیأتی از ارمنستان برای بازدید و گفت‌‌وگو به جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند و ما نیز شرکت های معتبر ایرانی را به آن ها متصل خواهیم کرد.

 اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش عوارض متقابل دو کشور اشاره داشت و افزود: برای آسان تر کردن رفت و آمد ماشین های دو کشور و استفاده‌ رانندگان از جاده‌ و مسیر ایران و ارمنستان، تفاهم نامه ای را جهت تعیین نرخ  حداقلی امضا خواهیم کرد.

وی در رابطه با بحث راه آهن و قطار «تبریز-جلفا» نیز گفت: با توجه به تفاهم نامه سه جانبه ای که بعد از وقایع اخیر ما بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان امضا شده است،  در خصوص فعال کردن قطار «تبریز - جلفا - نخجوان» و از آنجا به «ایروان - تفلیس» گفت‌وگوهایی انجام شد که این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در آذربایجان شرقی و جلفا داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود ارمنستان را یک عضو موثر کشورهای اوراسیا برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه ارمنستان برای تعداد بی‌شماری از اقلام دارای تعرفه ترجیحی با اروپا است، لذا این کشور می‌تواند دروازه‌ ورودی بزرگی به حوزه تجاری باشد و بازرگانان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی از تقاضای سرمایه گذاران ارمنستان برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در این خصوص با استاندار سیونیک دیداری داشتیم و تقاضاهایی را برای سرمایه گذاری دریافت کردیم که باید گفت‌وگویی دقیق با استاندار آذربایجان‌شرقی انجام دهیم تا از این فرصت بکر و بی نظیر برای ارتقا سطح تولید و افزایش درآمد سالانه استفاده کنیم.

اسلامی در خصوص آخرین وضعیت جاده نوار مرزی جلفا که به عنوان شاهراه اصلی به کشورهای اوراسیا محسوب می‌شود، گفت: ما تمامی مسیر های جاده ها را بر اساس مطالعات کارشناسی تعیین می‌کنیم و آنچه که تعیین کننده است، بررسی های فنی و مهندسی است که با جمعی جهات تصمیم‌گیری می‌شود و خوشبختانه مجموعه‌ مس سونگون مشارکت خوبی داشته و با جذب مشارکت این مجموعه، میزان باقی مانده از این پروژه را که جزو پروژه های دارای اولویت یک است، تکمیل خواهیم کرد.