شناسهٔ خبر: 93608 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

ارائه پیشنهاد معافیت مجدد مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی نمایندگان مجلس/ معافیت مالیات بر ارزش افزوده تاثیر بسزایی بر فعالیت اقتصادی در بنادر و مناطق آزاد دارد/ بخش خصوصی به مشوق‌ها و معافیت‌های مالی توجه ویژه‌ای دارد

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی نمایندگان مجلس تهیه شده و امیدواریم به زودی مورد بررسی و موافقت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل حسین زهی در رابطه با اینکه در سـال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری – صـنعتی مشـابه سـرزمین اصـلی مشـمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود و این امر در مورد بنادری که به مناطق آزاد الحاق شده اند، صدق خواهد کرد، اظهار داشت: نکته بسیار مهم این است که باید بین سرزمین اصلی و مناطق آزاد از نظر فعالیت‌های اقتصادی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد تا اینگونه بخش خصوصی و حتی مردم رغبت کرده و به منظور فعالیت اقتصادی، اقدام کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی به مسائل اقتصادی از جمله معافیت‌های مالیاتی، ارائه تسهیلات از جمله زمین و... توجه دارند و باید با لحاظ مشوق‌ها و معافیت‌ها زمینه فعالیت فعالان اقتصادی را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز نوار ساحلی و بنادر فراهم کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور از ظرفیت‌های بی‌نظیر دریایی و بندری برخوردار است و باید به نحو مطلوب از این پتانسیل در جهت پویایی اقتصاد کشور بهره برد، عنوان کرد: به طور حتم معافیت مالیت بر ارزش افزوده بر فعالیت اقتصادی در مناطق و محدوده بنادر آزاد تاثیر بسزایی دارد و قطعا چنین مشوقی موجب جذب سرمایه گذاران و مردم می‌شود، بنابراین امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله توجه جدی داشته باشند چرا که نتیجه آن منفعت اقتصادی مردم و کشور است.

امیدوار به تجدید نظر هستیم

حسین زهی توضیح داد: در رابطه با معافیت مناطق آزاد، هر طرحی که به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود، اعلام وصول و بررسی خواهد شد و امیدواریم که در این زمینه تجدید نظر شود و اینگونه مناطق آزاد از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

وی افزود: پس از آن طرح ارائه شده در صحن اعلام وصول می‌شود و اگر یک فوریتی یا دو فوریتی باشد به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود و در نهایت به صحن مجلس می‌رود.

بنادر کشور اهمیت بسیار بالایی در حوزه صادرات و واردات دارند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنادر کشور و محدوده‌های بندری از اهمیت بسیار بالایی در حوزه صادرات و واردات، تخلیه و بارگیری و سایر فعالیت‌های اقتصادی برخوردار هستند، گفت: باید توجه داشته باشیم که نوار ساحلی ۷۵ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند و بنادری که به دریای آزاد متصل هستند ظرفیت اقتصادی آنها چندین برابر است که به طور مثال می‌توان به بندر چابهار اشاره کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسین زهی ادامه داد: باید زمینه فعالیت اقتصادی در بنادر و مناطق آزاد فراهم شود و موانعی در زمینه حضور بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری و فعالیت ایجاد نشود.