به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مهدی کربلایی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشست خبری، با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی یک ظرفیت بزرگ قانونی برای یک کار بزرگ اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک ایجاد کرده است، گفت: همه تلاش ما این است که طبق برنامه کلی که در قانون و طرح جامع شهر فرودگاهی پیشبینی شده است، اهداف تعیین شده یعنی تبدیل شدن به هاب اول بار و هاب دوم حمل مسافر در منطقه را محقق کنیم.
وی ادامه داد: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به غیر از بخش هوانوردی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی نیز پیشبینی شده است. با توجه به مشکلات پیش آمده در دو سال اخیر که به کاهش پروازها در فرودگاه منجر شد، تلاش کردیم که با ایجاد زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، زمینه را برای فعالیت این مناطق فراهم کنیم.
کربلایی با بیان اینکه این مجموعه تنها منطقه آزاد و ویژه اقتصادی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این به آن معنی است که ما جدای از از آنکه زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم، باید قوانین شورای عالی مناطق آزاد را نیز رعایت کنیم. فعالیت برای توسعه این مناطق سال گذشته با موفقیت همراه بود و در بخش منطقه آزاد و ویژه اقتصادی پیشرفت مناسبی محقق شد.
وی با بیان اینکه توسعه منطقه پیشران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، افزود: تلاش شد در دورانی که به واسطه کرونا پروازها کاهش یافته است، با اصلاح ساختار و برنامهریزی برای توسعه سرمایهگذاری و تکمیل زیرساختها در زمان پس از کرونا آمادگی بیشتری داشته باشیم. طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی نقاط مختلف دنبال شد و برای تکمیل توسعه زیرساخت در منطقه پیشران برای هسته شروع فعالیت های منطقه آزاد برنامهریزی کردیم. در منطقه آزاد منطفه پیشران۲۴۰ هکتاری در نظر گرفته شد و برای این محدود و منطقه هوانوردی سرمایهگذار جذب کردهایم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه با چندین سرمایهگذار برای توسعه شهر لجستیک در این منطقه مذاکره شده است، گفت: در این زمینه در حال عقد قرارداد هستیم و در حوزههای تعمیر و نگهداری هواپیما، موتور، بدنه و غیرع با چند سرمایهگذار مذاکراتی داشتهایم.
وی بیان کرد: تاکنون یک هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری منعقد شده و یا در حال انعقاد است. برخی ازین قراردادها به مرحله واگذاری زمین رسیده و زمین برای واگذاری به سایرین نیز آماده است.
کربلایی در مورد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهرک فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: تسهیلاتی از جمله عدم اخذ مالیات در سالهای اولیه، معافیت در عوارض گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از جمله مشوقها در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است. همچنین برای واگذاری زمین به سرمایهگذاران، تسهیلاتی درنظر گرفتیم، البته سوداگران زمین به سراغ اراضی اطراف شهر فرودگاهی آمدند، اما ما اراضی را به قیمت کارشناسی در قالب اجاره بلندمدت به سرمایهگذار واگذار میکنیم. همچنین برای سرمایهگذاریهای کلان، امکان واگذاری دائم زمین با موافقت هیات مدیره شرکت نیز وجود دارد.
کاهش ۷۰ درصدی درآمدهای فرودگاه
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای این فرودگاه در دو سال اخیر گفت: همزمانی وقایعی چون سانحه هواپیمای اوکراینی، شیوع کرونا و تحریمهای ظالمانه علیه ایران باعث شد درآمدهای فرودگاه امام خمینی (ره) در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۷۰ درصد کاهش یابد. البته با توجه به درآمد ارزی فرودگاه و افزایش نرخ ارز، درآمد ریالی این مجموعه کاهش چندانی نداشته است، اما از آنجا که بخشی از هزینه فرودگاه ارزی است، هزینههای ریالی نیز افزایش یافته و در مجموع درآمد خالص فرودگاه کمتر شده است.
وی ادامه داد:پس از سال ۹۸، میزان پروازهای این فرودگاه به شدت کاهش یافت به طوری که در بازه اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ تعداد پروازها در فرودگاه به تعداد انگشتان دست رسید اما به تدریج در اواسط سال ۹۹ تعداد پروازهای روزانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ پرواز افزایش یافت. تعداد پروازها در اسفند ۹۹ به روزانه ۴۵ پرواز و در فروردین ۱۴۰۰ به ۶۵ پرواز افزایش یافت و امروز تعداد پروازهای روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ پرواز است. این در حالی است که تعداد پروازها در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ پرواز در روز بود و ظرفیت مناسب فرودگاه نیز ۲۵۰ پرواز در روز است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) گفت: موضوع دیگر بحث تعداد مسافران در پروازها است و با کاهش تعداد مسافران در هر پرواز مواجه هستیم به طوری که تعداد مسافران هر پرواز چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که مجموع پروازهای مسافری در سال گذشته ۸۵۰۰ پرواز و پروازهای باری ۲۳۰۰ پرواز بوده است. همچنین سال گذشته ۱ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کردهاند که نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است.
کربلایی با اشاره به بازگشت تدریجی ایرلاینهای خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره) بیان کرد: اکنون ایرلاینهایی از کشورهای امارات متحده عربی، قطر، ترکیه، روسیه، ارمنستان و ونزوئلا در این فرودگاه نشست و برخاست دارند.
بدهی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ایرلانها به فرودگاه امام خمینی (ره)
وی همچنین با اشاره به میزان بدهی ایرلاینها به فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه داد: در حال حاضر میزان بدهی ایرلاینها به فرودگاه ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که ایرلاینهای اصلی بیشترین بدهی را دارند. این میزان بدهی مختص ایرلاینهای داخلی است و ایرلاینهای خارجی به فرودگاه بدهی ندارند.
این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به همکاری ما با ایرلاینها، ما وضعیت سخت ایرلاینها را درک کردیم و جز در مواردی که خود تحت فشار بودهایم، به ایرلاینها برای تسویه بدهی فشار نیاوردهایم. امیدواریم که با بهبود وضعیت اقتصادی، ایرلاینها بتوانند بدهی خود را تسویه کنند.
کربلایی سپس به موضوع انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش و همزمان با افتتاح ترمینال سلام، زیرساخت انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) فراهم شد. اما برخی موانع و مقاومتها در کنار شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر پروازهای داخلی در کشور سبب شد که این اتفاق محقق نشود.
وی ادامه داد: اکنون با توجه به بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد، از ما خواسته شده که ظرفیت انتقال برخی از پروازهای مهرآباد را به فرودگاه حضرت امام فراهم کنیم و ما نیز از این اتفاق استقبال کردهایم. این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت هر دو ترمینال فرودگاه برای پذیرش پروازهای طولانی داخلی استفاده شود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره ترمینال سلام نیز گفت: با توجه به کاهش پروازها، به منظور کاهش هزینهها بهرهبرداری از ترمینال سلام را موقتا متوقف کردیم. البته از این فرصت برای بهسازی و تکمیل این ترمینال نیز بهره گرفتهایم.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما این بوده که در این مدت با وجود فشار اقتصادی، تعدیل نیرو و کاهش مزایا و دستمزد نداشتهایم.