شناسهٔ خبر: 93701 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

فرودگاه امام خمینی (ره) اولین فرودگاه بین‌المللی ایران با قابلیت ترانزیت خواهد بود

امضای تفاهمنامه تامین مالی احداث ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: با احداث ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی (ره)، این مجموعه به اولین فرودگاه بین‌المللی ایران با قابلیت ترانزیت تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه پروژه تأمین مالی، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری و انتقال فاز اول پایانه مسافری شماره ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه توسعه یک فرودگاه بین‌المللی مناسب در ایران باید ۲۰ سال پیش آغاز می‌شد، گفت: با احداث ترمینال جدید، فرودگاه امام خمینی (ره) اولین فرودگاه بین المللی ایران با قابلیت ترانزیت خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت ۵۰۰ میلیون مسافری غرب آسیا در حوزه هوانوردی، ادامه داد: ظرفیت ۱۰۰ میلیون مسافر در سال که برای فرودگاه امام خمینی (ره) پیش‌بینی شده است، یک ظرفیت حداقلی و معقول است  که بتوانیم در این نقطه ای که در دنیا واقع شدیم، تقاضاهایی که فعال و بالقوه یا بالفعل است را با ایجاد جذابیت به سمت خود جذب کنیم و با جذب این تقاضاها رونق هوانوردی را در کشور به وجود بیاوریم.

اسلامی افزود: کشورهای همسایه ما با وجود اینکه مزیت نداشتند، در افزایش ظرفیت فرودگاهی سرمایه گذاری کردند و امروز سهم قابل ملاحظه‌ای را به خود تخصیص دادند. ما نیز باید به این غفلت خاتمه دهیم.

این عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه پیوسته در طول یک سال و نیم گذشته برای جذب سرمایه در فرودگاه امام خمینی (ره) تلاش کردیم،گفت: وقت ما را کسانی که تامین مالی خارجی را پیگیری می‌کردند، گرفتند. وعده‌های زیادی داده شد که در نهایت محقق نشد.  در نهایت باور قلبی خود را دنبال کردیم که به ظرفیت داخلی توجه کنیم. امروز ما تفاهم نامه را امضا کردیم تا سایر موارد نیز به سرعت انجام شود و ما شاهد شکل گیری این پروژه در یک بازه زمانی 48 ماهه باشیم.

وی ادامه داد: مدت زمانی نیز طی شد برای اینکه طرح پختگی داشته باشد و استانداردهای روز دنیا در آن دیده شود. از طریق مسابقه بین المللی نیز طرح های معماری برتر توسط هیات داوران انتخاب شده که امروز آن‌ها را ملاک عمل قرار می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هوانوردی تاثیرات گسترده‌ای را برای پیشرفت هر کشور و ملتی ایجاد کند. هوانوردی و به صورت کلی هوافضا امروز یکی از کشنده‌های علم و فناوری و نماد پیشرفت ملت ها است. ما در جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون ظرفیت‌های انسانی، دانشی، فناوری و صنعتی متنوع و قابل ملاحظه‌ای داریم.

وی افزود: ما باید بتوانیم ظرفیت‌ها را فعال کنیم و ایجاد تقاضا کنیم که چرخه تولید علم و فناوری و تولیدات دانش بنیان و صنعتی در این حوزه پایداری داشته باشد و مستقل بتواند ارزش آفرینی کند. این بخش باید به قدری جذابیت و فرصت ایجاد کند و که ما نیروهای دانشی و ارزشی خود را در درون کشور نگاه داریم و با کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، سهم خود از بازارهای جهانی بگیریم. نه اینکه غلفت کنیم، ظرفیت سازی نکنیم و شغل دانش بنیان و های تک برای فرزندان این مرز و بوم بوجود نیاوریم و آن ها مجبور شوند به خاطر ظرفیت دانشی که دارند در سایر کشورها اشتغال داشته باشند.

اسلامی با اشاره به وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جوار فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: روز چهارشنبه هیات دولت وضعیت سهمیه تجاری منطقه آزاد را تصویب کرد و از امروز این منطقه می‌تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند. به این ترتیب امیدواریم یک هاب قدرتمند اقتصادی حول محور فعالیت هوانوردی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شکل بگیرد.