شناسهٔ خبر: 93799 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

احداث کمربندی پاکدشت به سرمایه خصوصی نیاز دارد/ بزرگراه خواجه-نوردوز یک مسیر بین‌المللی است

جلسه رای اعتماد محمد اسلامی در مجلس شورای اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم تخصیص ردیف بودجه به کنارگذر پاکدشت گفت: احداث این مسیر نیازمند سرمایه‌گذاری خصوصی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز برای پاسخ به سوال نماینده پاکدشت در مورد کمربندی این منطقه به مجلس شورای اسلامی رفت. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال و در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه کمربندی پاکدشت پروژه‌ای است که در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده است، گفت: این پروژه فاقد ردیف بودجه بوده و از یک ردیف متناسب با حجم اعتبار مورد نیاز بهره‌مند نبوده است.

وی ادامه داد: آزادسازی و تملک اراضی از موارد حائز اهمیت در پیشبرد طرح کمربندی پاکدشت است که در سال‌های گذشته به دلیل عدم تأمین اعتبار محقق نشده است. اما از زمانی که مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی را پذیرفتم سعی کردم با ساز و کارهای مشخص این پروژه را تعیین تکلیف کنم تا از شرایط توقف خارج و تکمیل شود. به همین منظور اقدامات زیادی به لحاظ تأمین اعتبار انجام گرفته و در نهایت تصمیم گرفتیم تا از ظرفیت بند (۶) تبصره (۱۹) برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی استفاده کنیم.

اسلامی با بیان اینکه برای تأمین اعتبار مذاکرات مفصلی با مسئولان بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم و وزارت دفاع انجام شده، گفت: این مذاکرات انجام شد تا از همه ظرفیت‌ها برای این پروژه استفاده کنیم اما آن چنان که انتظار داشتیم از این پروژه استقبال نشد. بنابراین تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های تبصره ۵ و ۶ این پروژه را به سرانجام برسانیم و امسال نیز در همین راستا اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای سال ۱۳۹۸ پروژه کمربندی پاکدشت دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: منابعی که تاکنون اختصاص یافته ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است و با توجه به حجم بدهی‌ها نمی‌توان کاری جز استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام داد.

وزیر در ادامه یادآور شد: در این دوره توانستیم طرح جامع حمل‌و‌نقل را با مطالعات مبدا و مقصد و برای جابه‌جایی بار و مسافر با توجه به نرخ رشد توسعه برای کل کشور تهیه، تدوین و براساس اطلس طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع رجستیک اولویت ها را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مشخص کنیم و مواردی که در پیوست بودجه ۱۴۰۰ برای وزارت راه و شهرسازی مشاهده می کنیم خروجی و نتایج مطالعات و هماهنگی طرح های مذکور است.

آزادراه غدیر، تسهیل کننده ترافیک راه ابریشم

اسلامی سپس به احداث و افتتاح آزادراه غدیر اشاره کرد و گفت: افتتاح این آزادراه سهم بزرگی از ترافیک را کاهش داده است. در این دوره توانستیم آزادراه غدیر را که یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین پروژه‌های کشور است افتتاح کنیم، این پروژه برای استان های قزوین، البرز، تهران و سمنان تاثیر ترافیکی دارد. راندمان اجرای آزادراه‌ها در کشور حدود ۵ درصد است اما راندمان اجرای این پروژه سالانه ۲۰ درصد بوده بنابراین می‌توان گفت ۶۰ درصد عملیات پروژه در زمان فشرده انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بار اصلی ترافیکی کریدور شرق به غرب و محور آزادراهی راه ابریشم از این مسیر می‌گذرد و ادامه آن به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود. آزادراه حرم تا حرم از مشهد به سمت سمنان- گرمسار و از گرمسار به قم و از قم به سمت کشور عراق می‌رود و ما در تلاشیم تا این آزادراه را به صورت یک کریدور بین‌المللی فعال کنیم.  قطعه‌ای که امروز در دست اجراست اتصال گرمسار به سمنان است که حدود ۳۳ کیلومتر آن در همین سال به بهره‌برداری می رسد و بار ترافیکی که از استان خراسان رضوی و شمالی و سایر نقاط شرق کشور به سمت تهران وجود دارد از طریق همین آزادراه هدایت می‌شود و عملا جنوب تهران و کمربندی آزادگان ترافیک حجمی را تحمل نخواهد کرد.

اسلامی با اشاره به انجام مطالعات اتصال آزادراه غدیر به جاجرود گفت: ما در این ارتباط چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نداریم و در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم با افتتاح  ۱۱ کیلومتر کمربندی که ترافیک جنوب پاکدشت را کاهش می‌دهد، گشایشی برای عبور و مرور مردم ایجاد کنیم. ما برای کنارگذر شرقی بین شریف‌آباد و پاکدشت که نقطه اتصالی به آزادراه غدیر- جاجرود است در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف ۱۲۵ میلیارد تومانی پیش‌بینی کردیم و به دنبال این هستیم که با یک الگوی ۲۰-۸۰ این پروژه را انجام دهیم به این شکل که ۲۰ درصد منابع مالی را دولت و ۸۰ درصد را بخش خصوصی تامین کند. امیدواریم که در همین ایام فرآیند اجرایی این پروژه را کلید بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما دو اقدام همزمان و موازی یعنی احداث آزادراه شرقی (که کریدور شرقی و غربی ما را به شمال متصل می‌کند) و استفاده از ظرفیت ماده ۵۶  قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای پروژه پاکدشت را عملیاتی خواهیم کرد.

گفتنی است در انتها فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بررسی شد که نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر به سوال خود مبنی بر دلایل عدم اجرا و تکمیل پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا (ع) قانع شد.

افتتاح بزرگراه اهر-تبریز در روزهای آینده

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سوال الهوردی دهقانی، نماینده ورزقان درباره تغییر مسیر بزرگراه خواجه- ورزقان- سه راهی آقابابا- خاروانا- نوردوز پاسخ گفت. اسلامی در این رابطه گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول ۱۲۰ کیلومتر طرحی بزرگراهی است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شد و طرح کریدور آن سال ۸۷ تصویب شده است. براساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات طی شده و برآورد بودجه‌ موردنیاز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: در این دوره با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، مس سونگون که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است تامین مالی این پروژه را بر عهده گرفت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد  که این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالت‌هایی است که در این مسیر شده است. به همین دلیل یک تیم کارشناسی در این زمینه تعیین شد و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم. مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب آشکار کرد که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینه‌های دیگر خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقی‌مانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم و این گذرگاه بین‌المللی را به سمت کشور ارمنستان که آمد‌و‌شد را تسهیل خواهد کرد، به بهره‌برداری برسانیم.

اسلامی در پایان از نمایندگان خواست که با این وزارتخانه همراه شوند تا پروژه احداث بزرگراه بین‌المللی در این منطقه تعطیل نشده و به سرانجام برسد.

گفتنی است در پایان، با توجه به قانع نشدن نماینده ورزقان از پاسخ وزیر راه و شهرسازی، توضیحات اسلامی به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۱۲۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن قانع شدند.