شناسهٔ خبر: 93849 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه هواشناسی؛

افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی به ۶۰۵۷ ایستگاه/ انتشار بولتن‌های روزانه ۲/۵ برابر شد/ کسب ۱۰ کرسی بین‌المللی در سازمان جهانی هوانوردی در دولت تدبیر و امید

ایستگاه هواشناسی ـ خارک دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مربوط به راه، مسکن و شهرسازی عملکرد درخشانی داشته و اثرات قابل توجهی را در این حوزه به جا گذاشته است. یکی از حوزه‌هایی که در این مدت تغییرات به سزایی را شاهد بوده است، حوزه هواشناسی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مربوط به راه، مسکن و شهرسازی عملکرد درخشانی داشته و اثرات قابل توجهی را در این حوزه به جا گذاشته است. یکی از حوزه‌هایی که در این مدت تغییرات به سزایی را شاهد بوده است، حوزه هواشناسی است. 

در حوزه هواشناسی، در سال ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۷۶ ایستگاه در شبکه ایستگاه‌های دیده‌بانی هواشناسی کشور وجود داشته و تعداد این ایستگاه‌ها تا سال ۱۳۹۲ و پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به ۴ هزار و ۸۹۱ ایستگاه رسیده بود. این در حالی است که کابینه دوازدهم، دولت را با ۶ هزار و ۵۷ ایستگاه هواشناسی تحویل رییس جمهور بعدی ایران خواهد داد.

همچنین در حوزه خدمات هواشناسی کاربردی، تا پیش از انقلاب اسلامی ۳۶۵ بولتن در روز در نقاط پیش‌بینی منتشر می‌شده و این تعداد تا پیش از دولت یازدهم، ۱۰ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ بولتن بوده است اما تعداد این بولتن‌ها در پایان دولت دوازدهم به ۲۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۲۶۴ مورد خواهد رسید. 

کسب ۱۰ کرسی بین‌المللی در سازمان جهانی هوانوردی، از دیگر دست‌آوردهای دولت در حوزه هواشناسی است و این مساله از آن رو مهم است که به مدت ۱۵ سال، ایران از داشتن حتی یک کرسی نیز محروم بوده است. 

همچنین در این دوره، خدمات هواشناسی هوانوردی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و برای افزایش بیشتر این خدمات نیز برنامه‌ریزی شده است.