شناسهٔ خبر: 93867 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با تمرکز داشتن تابستانی امن تر صورت گرفت؛

برگزاری کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان جنوبی

تردد شمار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در جلسه کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان گفت: برای اینکه در تعطیلات پیش رو تابستان امن تری را داشته باشیم باید بر عوامل تصادفات توجه بیشتری شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان جنوبی)، دومین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان در دفتر فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار و حاضرین ضمن بررسی مصوبات جلسه قبلی به دستور کار این جلسه پرداختند.

در ابتدا اسدااله جلال زاده دبیر کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان در خصوص بررسی تصادفات جاده ای استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیان کرد: افزایش درصد تصادفات در روز جمعه و در ساعات ابتدایی شب بیشتر بوده و همچنین بیشتر علت تصادفات از ابتدای امسال عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه است.

وی افزود: در تابستان پیش رو باید بر روی عوامل تصادفات تمرکز بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: روند تلفات جاده ای برون  در مجموع  سال گذشته نسبت به سال ۹۸ در راه های برون شهری،  دورن شهری و روستایی کاهش ۱۹.۵ درصدی داشته ایم.

جلال زاده با اشاره به اینکه تردد کامیونهای حامل بار معادن در راه های روستایی در افزایش تصافات تاثیر گذار بوده است، افزود: در بحث محورهای کامیون ممنوع با همکاری پلیس راه از محورهای شهرستان ها بازید و بر اساس آمار تصافات، صورت جلسه انجام شده تا تصمیم گیری در خصوص منع تردد در محورها اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مجور کامیون ممنوع با پلیس راه به نتیجه رسیده و برای هماهنگی بیشتری برای کاهش مشکلات رفت و آمد معادن با همکاران صمت نیز جلسه ای برگزار خواهد شد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

دبیر کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان با اشاره برنامه های انجام گرفته برای هفته جهانی ایمنی راه ها تصریح کرد: با همکاری مدیریت بحران، پلیس راه، هلال احمر و اورژانس مانورها و عملیات های متعدد در سطح استان انجام شده است.

جلال زاده افزود: صبحگاه، رژه و مانور عملیاتی، کنترل ناوگان حمل و نقل، جلسات آموزشی، ایمن سازی و ارتقای تابلو ها و علائم، از جمله برنامه های هفته ایمنی راه ها بوده است.

وی در طرح ساماندهی سه راهی درح نیز اشاره کرد: در شورای ترافیک این موضوع مطرح وتصویب شد تا با تصویب نهایی در کمیسیون ایمنی استان،  شروع اجرای آن در دستور کار دستگاه متولی قرا گیرد.

سرهنگ رضایی، رییس پلیس راه خراسان جنوبی نیز با اشاره به آمار تصافات طی سال گذشته افزود: ۵۴۷ نفر در حوادث جاده ای استان مجروح و ۴۳۱ فقره تصادف منجر به خسارت شده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد فوت شدگان تصادفات جاده ای بومی و ۳۰ درصد غیر بومی بوده اند که  نشان می دهد با وجود آشنایی افراد بومی با محورهای استان به دلیل عدم رعایت مقررات، باعث شده تا شاهد حوادث بیشتر باشیم.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  ۳۲ درصد تصادفات به علت عدم توجه رو به جلو و ۲۶ درصد تخطی از سرعت مطمئنه است، اظهارکرد: در مجموعه راهداری استان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و خواهشمندیم پیامک تخلفات به رانندگان به موقع ارسال شود تا در صورت تخطی به موقع آگاه شده تا در ادامه مسیر احتیاط کنند.

رضایی یادآور شد: پرحادثه ترین محور استان، محور بیرجند - نهبندان است که  باید بیشتر از سایر محورها به آن توجه شود.

وی از ۵۰ درصد حوادث رانندگی در محورهای اصلی، ۴۴ درصد روستایی و ۶ درصد محور های فرعی خبرداد و افزود: با توجه به اینکه محورهای روستایی نزدیک به نصف تصادفات رانندگی را شامل می شود.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی تصریح کرد: در بحث طرح های ویژه برای برخورد با تخلفات حادثه خیز، ۴ طرح انجام شده که ۴۶۵ دستگاه وسیله نقلیه توقیف شده اند.

اعمال قانون بر ۱۱۰۲ دستگاه اتوبوس

رضایی ادامه داد: در برخورد با ناوگان باربری با کمک همکاران راهداری ۲۹۶۰ اعمال قانون وسایل سنگین، ۱۱۰۲  اتوبوس جریمه و ۱۸ شرکت به کمسیون ماده ۱۲ و ۲۷ راننده به کمسیون ماده ۱۱ معرفی شدند.

وی یادآور شد: در بحث موتور سیکلت ها نیز با همکاری راهداری در خصوص آموزش و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران فاقد کلاه انجام شد که قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه تصویب ستاد ملی کرونا برای تعطیلات نیمه خرداد ماه، ضمن ممنوعیت ترددهای بین استان و پوشش کل استان در این طرح، ۵ نقطه به صورت ویژه مد نظر و کنترل می شود.
در ادامه سایر حاضرین نیز در خصوص دستور کار های مرتبط به بحث و بررسی پرداختند.
در پایان محمد فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و رئیس کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان ضمن تشکر از اقدامات و گزارشات ارائه شده و پیگیری دستگاه های اجرایی و هم افزایی در موضوع افزایش ایمنی سطح جاده های استان را قابل تقدیر خواند.
فرهادی از مردم خواست که با توجه به تاکیدات انجام شده بر رعایت پروتکل ها و شیوع بیماری کرونا تردد را در سطح جاده ها به حداقل برسانند و از سفرهای غیر ضرور بپرهیزند و در صورت اجبار به انجام سفر به کلیه نکات ایمنی توجه کنند.
وی با توجه به تعطیلات پیش رو بر حضور پلیس و تمامی یگان های اجرایی و امدادی در سطح راه های استان و خصوصا در ساعات ابتدایی شب با چراغ گردان روشن تاکید کرد.

فرهادی گفت: ارسال پیامک و اطلاع رسانی به موقع در ورودی های استان برای دارندگان وسایل نقلیه، اجرایی تا کنترل و تذکرات لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با توجه  اقدامات فرهنگی انجام شده افزود عمده فعالیت ها و اقدامات ما می بایست بر پایه فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ ایمنی باشد تا شاهد بسیاری از حوادث نباشیم.

در پایان بر لزوم همکاری لازم کلیه دستگاه های اجرایی با پلیس راه در ایام تعطیلات پیش رو و انجام مکاتبات لازم در این خصوص تاکید شد.