شناسهٔ خبر: 93882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه وشهرسازی استان:

راه آهن خراسان جنوبی، يك گام مهم رو به جلو

vahid daei.jpg در تاريخ نهم خرداد امسال قرارداد تامين مالی، احداث، راه اندازی، اجاره و انتقال راه آهن بيرجند-يونسی به تاييد و امضای وزير راه وشهرسازی رسيدكه انعقاد اين قرارداد گامی بسيار مهم در رونداجرای اين ابرپروژه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(خراسان جنوبی)، پروژه احداث راه آهن در خراسان جنوبی از اهميت و جايگاه ويژه ای در تكميل كريدور شرق برخوردار است، پروژه‌ای که در ماه‌های بعد نیز با حمايت دولت، با هدف تسريع در اجراي پروژه مصوبه ای مبنی بر اختصاص حدود ۲۶۰۰ ميلياردتومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی را در پی داشت كه درسال ۹۹ با پيگيری های مجدانه انجام شده  هيات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئيس جمهور با تخصیص اين تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان (بیرجند- يونسی) موافقت کردند.

مديركل راه وشهرسازی خراسان جنوبی دراين خصوص بيان داشت: نکته حایز اهمیت این است که براي اولین بار در کشور دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود.

وی گفت: برای تحقق اين مصوبه می بايست ابتدا قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و كنسرسيوم ريلي منعقد می شد كه با پيگيری های مجدانه‌ای که از سوی ملانوری استاندار و اداره كل راه و شهرسازی خراسان جنوبی صورت گرفت، الحمدالله در تاريخ نهم خرداد ماه امسال قرارداد تامين مالی، احداث، راه اندازی، اجاره و انتقال راه آهن بيرجند-يونسی به تاييد و امضای مهندس اسلامی وزير راه و شهرسازی رسيد كه انعقاد اين قرارداد گامی بسيار مهم در روند اجرای اين ابرپروژه است.

وحيد داعی افزود: اين قرارداد بین وزارت راه وشهرسازی با نمايندگی شركت مادرتخصصی ساخت و توسعه زيربناهای حمل ونقل كشور و كنسرسيوم ريلی متشكل از ۶ شركت آرادان، اس دی ام ، توسار، ويسا، تيراژ و توچال  منعقد شده است.

مديركل راه وشهرسازی خراسان جنوبی بيان داشت كه در ادامه پيگيری هاي لازم انجام تا  بانک‌های عامل در قالب یک كنسرسيوم بانكی به سرگروهی بانك رفاه سازماندهی شده و پرداخت تسهیلات فاينانس صندوق توسعه ملی از طريق اين بانك ها به کنسرسیوم ريلی محقق خواهد شد كه هم اكنون تحقق اين موضوع در دستوركار پيگيری است.

وي درخصوص آخرين وضعيت اجرايی راه آهن بيرجند – يونسی بيان داشت: ۱۸۳کیلومتر از حد فاصل راه آهن بیرجند- یونسی در استان خراسان جنوبی است که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر با پیشرفت فيزيكي حدود ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیر سازی است وباپيگيری های انجام شده درسال ۹۹اعتبار این طرح از ۲۹۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.